Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Umeåforskare svarar media om internet

Forskarna Annakarin Nyberg och Elza Dunkels har varit aktuella i veckan när Aftonbladet och Expressen uppmärksammar reklam på Instagram och mobbning på internet.

Smygreklam har kommit till Instagram, skriver Aftonbladet, och för att få veta mer om bakgrunden
intervjuar tidningen Annakarin Nyberg, forskare vid institutionen för Informatik vid Umeå universitet.

Bakgrunden till frågan är att fotbollspelaren och Let's Dancevinnaren Anton Hysén anmälts till Konsumentombudsmannen för smygreklam kring parfym. Det får Aftonbladet att väcka frågan kring hur Instagram utvecklas som reklamkanal och Annakarin Nyberg, som följt utvecklingen av bloggar och reklam får berätta mer i Aftonbladets artikel.

Mobbning

Samtidigt uppmärksammar Expressen mobbning på internet utifrån en debatt om sajten Ask.fm där kränkande inlägg och hårda påhopp noterats i allt högre grad.

Elza Dunkels, institutionen för Tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet, har stor erfarenhet av frågor om barn och ungdomar på internet och får
uttala sig för Expressen. Att stänga ner sajter som Ask.fm löser inte problemen, betonar hon.

– Vi vuxna måste i stället bli mycket bättre på att prata med ungdomarna om vad som ligger bakom trakasserierna och lära dem att säga ifrån, säger hon till Expressen.

Annakarin Nyberg och Elza Dunkels är två av flera forskare vid Umeå universitet som har god insyn i människors användning av internet. Säkerligen kommer media också i framtiden att vilja återkomma till dem när nya frågor blossar upp.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.