Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Umeågalan lyfter fram it-företag

När
Umeågalan 2011
lyfter fram stadens hetaste företag bidrar it-branschen med ett flertal av de utvalda. Idag har varje företag någon form av it-anknytning, om inte annat så åtminstone i form av en webbsida eller mailkontakt med kunder och leverantörer. Men i Umeå finns också ett växande antal företag som på ett mer direkt och påtagligt sätt bygger sin affärsidé och verksamhet på it-utveckling. Flera av dessa återfinns bland de nominerade till årets Umeågala.

Rötter i Umeå universitet

Det här skulle inte ha varit möjligt utan Umeå universitet. Bakom de nominerade it-företagen står i flera fall forskare och studenter från universitetet. Av årets nominerade har flera sin rötter exempelvis inom
institutionen för datavetenskap
och
institutionen för informatik.

Här finns Algoryx som bygger världsledande tekniklösningar på forskning från datavetenskap och fysik. Dohi Swedens grundare har examen som datavetare, The Core drivs av två tidigare studenter från Digital medieproduktion och Svenska Försäkringsfabrikens grundare kan visa upp sitt slutbetyg från Systemvetenskapliga programmet vid institutionen för informatik. Dessutom kommer grundarna till Friendly Future från Designhögskolan i Umeå.

Inte nog med att dessa företag har tydliga rötter tillbaka till Umeå universitet. Idag tar flera av dem dessutom emot nya studenter som examensarbetare vilket i sin tur är en förutsättning för fortsatt samverkan mellan universitet och näringsliv.

Nominerade med it-anknytning

Här är några av de nominerade med särskild koppling till it-branschen, följt av nomineringstexterna.

AlgoryxAlgoryx som Årets avknoppningsföretag
Algoryx
har på ett framgångsrikt sätt kommersialiserat avancerad forskning inom datavetenskap och fysik från Umeå Universitet. Företaget tillhör de världsledande inom simulering och visualisering med lösningar som används i såväl industrin som i skolan och filmindustrin. Algoryx har fått stor
uppmärksamhet för sin utbildningsprodukt Algodoo som lockar barn och ungdomar att på ett lekfullt
sätt lära sig fysik. Företaget har idag 15 anställda, omsätter 10 miljoner, och ägs av grundarna med VD Kenneth Bodin i spetsen.

Svenska försäkringsfabrikenSvenska Försäkringsfabriken som Årets tillväxtföretag
Svenska Försäkringsfabriken
i Umeå AB grundades 2005 av Per Viktorsson och Mikael Elf. Bolaget bedriver konsultverksamhet inom försäkringsadministration och säljer egenutvecklade Itsystem och administrativ kompetens till försäkringsbolag, pensionskassor och banker. Bolaget har genom erfarenhet inom IT och försäkringsbranschen tillsammans med ett innovativt nytänkande skapat sig en stark position på marknaden. Bolaget har ökat sin omsättning från 7 Mkr 2007 till 20 Mkr 2010.

 

The CoreThe Core som Årets Unga företagare
Företaget
The Core
är en grafisk studio som är specialiserad inom 3d-grafik. Intresset för 3d föddes på universitetet under utbildningen Digital Mediaproduktion, där Marcus Strandgren och Yazdan Naderi träffades och började arbeta ihop. ”the Core” bildades för att fylla ett tydligt behov som finns i Umeå, vilket är att skapa kreativa och snygga 3d animationer. De tillhör och verkar i en ovanlig bransch som inte har några begränsningar. Kan man tänka det, kan man skapa det. Detta gör att the Core har möjlighet att anpassa och skräddarsy sina produkter efter kundernas önskemål. De är unga, drivna, kvalitetsmedvetna, kreativa och har goda framtidsutsikter på den internationella arenan. Deras mål är att bli bäst på det de gör och ledande i branschen.

DohiDohi Sweden AB som Årets Unga Företagare och som Årets nyföretagare
Dohi Sweden AB
är ett företag inom digital mediaproduktion och spelutveckling. Företaget grundades i november 2009 av Emanuel Dohi, med en passion för att utmana digital teknik och omsätta den till användarvänliga produkter och tjänster för både företag och privatpersoner. Företaget har på kort tid visat prov på innovativ förmåga, engagemang och ett driv utöver det vanliga. På två år har företaget gått från 1 till 20 anställda med bibehållen fokus och bevisad framgång på en tuff marknad. Emanuel är en eldsjäl som brinner för entreprenörskap och utveckling. Han är en av grundarna till framgångsrika CodeMill och även initiativtagare till IT-nätverket CIA (Creative Industry Association) i Umeå. Den senaste framgången TableDrum ligger högt upp på listorna över de mest populära apparna för smartphones.

ToontrackToontrack Music som Årets marknadsförare
Toontrack Music
är ett mjukvaruföretag som säljer sina produkter till musiker över hela världen. Det är ett företag, med rötter i Umeås rika musikliv, som i sin marknadsföring marscherar efter en egen trumma. Toontrack har genom djup förståelse för målgruppens behov utformat säljande marknadsföring som effektivt tillvaratar de digitala mediernas fördelar.

 

Friendly FutureFriendly Future som Årets Unga företagare
Bakom namnet
Friendly Future
står Theresa Berg och Johannes Sjödin, två unga entreprenörer med en stark drivkraft att göra samhället till en vänligare plats. Detta åstadkommer de genom att använda "design thinking" som strategiskt verktyg för affärsutveckling. De designar hållbara tjänster och produkter som alltid utgår från användarens behov. Friendly Future har ett mycket stort engagemang för sina kunder och i förlängningen sina kunders kunder. De har lyckats etablera sig på en nischad marknad genom att utgå från sin specifika kompetens och passion för användbar och hållbar design.
Deras idéer och mod har gjort att företaget ända sedan starten har utvecklats i en mycket positiv
riktning.

Text: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.