Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Unga företagare tror på Umeå

Efter tre år på programmet
Digital medieproduktion
vid Umeå universitet vågade Sofie Edvardsson och Jakob Nyström ta steget ut som entreprenörer och starta eget företag med målet att göra musikvideos och reklamfilmer.

– Utbildningen gav oss en bredd som gör att vi klarar av det mesta. Vi kan filma, vi kan göra musikvideor, grafiska produktioner och webb, säger Jakob Nyström.

60 meter lång röd matta

Tillsammans med Sofie Edvardsson tänker han gärna nytt och båda gillar de att experimentera och tänja på gränser. Trots att
företaget Sojafilm
bara funnits i några månader har de redan hunnit med flera projekt som väckt uppmärksamhet. Den mest lyckade satsningen är än så länge release-festen för musikern Anna Hamiltons debutskiva. Inför den skapade de webbplatsen Walk of Shame och dessutom rullade man ut en 60 meter lång röd matta med webbens adress på olika ställen i Umeå. Som en lång orm slingrade sig mattan fram på cykelbroar, på campus, på Vasaplan och Rådhustorget för att skapa en snackis kring skivan och festen.

Hittar vägar framåt

Men även om åren på universitetet gett mycket har de upptäckt att ingen blir fullärd. Som företagare är det många nya saker att sätta sig in i. Affärsplan, debet och kredit, kontakt med myndigheter och banker, är några av de områden som Sofie och Jakob fått ta sig an. Men de understryker att de inte känt sig ensamma eftersom de på vägen fått god hjälp av Entreprenörscentrum och inkubatorn Krenova med företagsbildande, kontor och administration.

– Det är fantastiskt att så mycket hjälp finns att få som dessutom är gratis, utbrister Sofie.

Men några gropar på vägen har de också fått känna av. Som 23-åringar tycker de att det är galet att man måste ha fyllt 25 år för att få starta eget-bidrag. Den regeln skulle de verkligen vilja ändra på och de skickar gärna en hälsning till riksdagen för att regelverket ska ses över så att inte unga entreprenörer hindras bara på grund av ålder.

Ekonomin en viktig del

Det är den kreativa delen av företagandet som lockar dem, men den ekonomiska sidan av verksamheten är också en del som är viktig att tag i, menar Sofie och Jakob. Visst brinner de av energi och har mängder av idéer på nya projektet, men om de ska kunna ta ut någon lön ur företaget så måste de hitta kunder som är villiga att betala.

– Det är lätt att hitta band som vill göra musikvideos men det är inte alla som har råd att betala, skrattar Jakob Nyström.

Men även om ekonomin kan vara en utmaning så tänker man inte bli någon dagsslända inom Umeås företagsvärld. Sofie och Jakob satsar allt på att vara entreprenörer också i framtiden.

– Vi vill utvecklas som medieproducenter och vi vill kunna leva bra på det här, säger Sofie Edvardsson.

Hänger det bara på den energi som båda visar och deras vilja att utveckla företaget så kommer det målet knappast att vara något problem för dessa nya unga entreprenörer i Umeå.   

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.