Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Unga skriver om att vara på nätet

Det är elever från programmet International Baccalaureate på Östra gymnasiet i Umeå som på uppdrag av forskare vid Umeå universitet, skrivit var sitt kapitel i två antologier om unga och nätet. Böckerna ges ut internationellt av ett stort, amerikanskt förlag, i februari 2011.

– Idén uppkom vid ett redaktionsmöte där vi slet med frågan hur vi skulle kunna undvika fällan man lätt går i – att prata över huvudet på de unga, berättar Camilla Hällgren, en av redaktörerna.

Forskare från hela världen

Böckerna består av en samling kapitel som forskare från i stort sett hela världen har skrivit. Den ena boken innehåller kapitel om ungas användning av nätet och den andra handlar om ungas lärande på nätet. Forskarna Gun-Marie Frånberg, Camilla Hällgren och Elza Dunkels som är redaktörer och medförfattare till böckerna valde att involvera de unga tidigt i arbetet.

– Det finns en risk att man behandlar barn som objekt för sin forskning och glömmer att de själva kan tillföra viktiga perspektiv på forskningen, säger Camilla Hällgren.

Eleverna fick först läsa korta sammanfattningar av forskarnas kapitel och därefter fundera på vad de ville läsa mer om och vad de själva ville tillföra.

– Vi gav dem medvetet fria tyglar, berättar Gun-Marie Frånberg, eftersom vi inte ville att de skulle känna sig tvingade att skriva som vuxna. Vi var ju ute efter deras egna tankar och deras sätt att uttrycka sig.

Skriver om sin egen nätanvändning

Redaktörerna beskriver elevernas insats som enastående. I korta, välskrivna kapitel har de formulerat sin egen nätanvändning och hur skolan tar sig an de här frågorna.

– Vi var väldigt nöjda med böckerna redan innan vi fick in elevernas kapitel, eftersom vi har lyckats engagera några av de mest spännande forskarna från i stort sett hela världen. Och elevernas kapitel blev ett väldigt bra tillskott, berättar Elza Dunkels.

– Vi har fått blodad tand! Det här är inte sista gången vi engagerar elever i arbetet, säger Gun-Marie Frånberg.

Eleverna, som går sista året på sin utbildning, skrev sina kapitel i våras.

– Vi är så glada att de tog sig tid att göra detta, mitt i den hektiska våren då alla prov och inlämningsuppgifter också låg över dem, säger Elza Dunkels.

Gymnasieläraren Neil Gosser-Duncan har stöttat eleverna genom hela arbetet.

– För egen del så har det varit spännande. Jag medverkar gärna med elever fler gånger, om universitetet är intresserat, säger Neil Gosser-Duncan.

Böckerna har titlarna Youth Culture and Net Culture: Online Social Practices och Interactive Media Use och Youth: Learning, Knowledge Exchange and Behavior och kommer ut i februari 2011.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.