
Universitetet bygger dialog med sociala medier
— Umeå universitets strävan är att finns tillgänglig på de arenor där våra befintliga och kanske blivande studenter och samarbetspartners hämtar information, menar Michael Nordvall, webbredaktör på Umeå universitet.
Umeå universitet har två officiella sidor på Facebook,
en svensk
och
en engelsk. Dessa två sidor är dessutom för tillfället ihopkopplade till varsitt
konto på Twitter. Universitetet har också kanaler på
Youtube
och
Bambuser
för att kunna visa filmer.
Förutom dessa konton har också ett stort antal enheter och forskare på universitetet som har egna bloggar, Facebook-konton och Twitter-uppdateringar.
Lista över social medier
För att ge en bättre kartbild över de officiella kanalerna har
Umeå universitet lagt ut en lista
för att underlätta för alla att hitta fram.
— Vi lägger ut listan av flera skäl. Vi vill förstås lyfta fram att Umeå universitet är närvarande i sociala medier. Vi vill underlätta för allmänheten, studenter och anställda att hitta till oss, berättar Michael Nordvall.
Samtidigt påpekar Michael Nordvall att man som myndighet också har krav på sig att redovisa vilka sociala medier man är aktiv på, eftersom det man som myndighet skriver på sådana webbplatser är att betrakta som "allmän handling", och ska vara åtkomligt för var och en.
— Men med listan vill vi också göra det lättare för fler att delta i nya kommunikationsformer och uppmuntra till dialog, fortsätter han.
Vill skapa dialog
På Facebook-kontot har Umeå universitet 1 650 medlemmar när detta skrivs och här lägger man uppe nyheter från campus för att hålla igång en dialog om universitetet. Men det är inte bara rena utbildningsfrågor som tas upp. På frågan ”Är det svårt att hitta bostad i Umeå eller finns det hopp för dem som letar?” svarar någon ”Var ute i god tid så vi hade inga problem” medan någon annan suckar ”Helt omöjligt.. Söker fortfarande.”
Umeå universitet har i några punkter sammanställt några saker att tänka på för en myndighet.
Medverkan på sociala medier kräver en budget och planering. Man ska komma ihåg att kanalerna är interaktiva, att man som myndighet ska kunna lyssna och besvara frågor. Att man ska se över kanaler där man blir interaktiv och vara medveten om att de sociala medierna är unga och i förvandling. Vilket innebär att man måste ha beredskap för att finna nya vägar och kanske stänga andra.