Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Utbildningen ett lyft för Youtube-kändisen i Swedish Meal Time

Vad gjorde du innan du sökte till Digital Medieproduktion och varför sökte du till utbildningen?
– Efter gymnasiet jobbade jag ett år i Skellefteå, efter det så jobbade jag ett år till på Max Umeå City. Drygt tvåtredjedelar in på tiden som jag jobbade där, så kände jag för att göra något annat, och började kika på utbildningar på Umeå universitets hemsida. Då hittade jag
DMP, Digital Medieproduktion. Programbeskrivningen passade perfekt det jag letade efter och tyckte om att göra, så det var ett solklart val att söka!

Hur är det att läsa på universitet?
– På gott och på ont, som med allt annat.  Det roligaste med själva studierna är när man verkligen känner att man lär sig någonting och kan använda det i framtiden. Jag har velat mellan att hålla på helt med "motion graphics" till att hålla på med webb, och nu är jag mest taggad på koncept utveckling och masterprogrammet i
Cross Media Interaction Design
som börjar efter sommaren i Skellefteå.

Vad tar du med dig för erfarenhet från utbildningen som du inte skulle ha velat varit utan?
– Det varit väldigt viktigt för mig att förstå hur man presenterar sig, och det man gör. Även att reflektera över det jag gör och vara kritisk till resultat som jag kommer fram till. Förmågan att även lägga stor vikt vid delar som man inte alltid tycker är lika roligt , exempelvis själv inspelningen vid en filmproduktion, då jag tycker att för-produktionen och post-produktionen är det roligaste. Men det behövs delar av allt för att man skall uppnå ett bra resultat.

Du har ju blivit känd på Youtube med dina kurskamrater med Regular Ordinary Swedish Meal Time, hade det varit möjligt utan dina erfarenheter från DMP?
– Jag tror inte att det hade lyckats utan utbildningen. De vi lärt oss om marknadsföring och webben har varit till enorm fördel, och inte minst även de kunskaper som man förvärvat i genomförande, det vill säga planering, filmning, post produktion och viral spridning.

Du tar snart examen (våren 2011) , vad har du för planer inför framtiden?
– Jag hoppas på att komma in på Masterprogrammet i Cross Media Interaction Design i Skellefteå. Ifall det inte går som planerat, så blir nog att försöka slå sig in i branschen. Dock så känner jag att det jag vill hålla på med skulle dra väldigt stor fördel från mastern, så jag planerar inte så långt in i framtiden.

Nedan en av filmerna som gjort Niclas Lundberg till ett känt ansikte från Youtube. Övriga i gruppen bakom filmerna är Niklas Odén, Tom Brännström, Isak Anklew och Anders Söderman. 

 

 

Text: Ingela Hjulfors Berg, Foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.