Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Utvecklar spel för 12-åriga tjejer

Studenterna som går på
kandidat- och civilingenjörsprogrammen i datavetenskap
får stor bredd. Företag och industri förväntar sig att de efter färdig utbildning ska kunna klara av allt från databashantering till programmering av inbäddade system och utveckling av applikationer i mobiltelefoner. Men att behärska utveckling av datorspel är också något som studenterna får lära sig.

En av de första uppgifterna som studenterna får på sin utbildning är att utveckla ett färdigt datorspel från spelidé till fungerande prototyp. Uppgiften som årets studenter har fått verkar vara särskilt knepig då deras spel ska vara anpassat för tolvåriga tjejer. I olika grupper har de därför låtit unga flickor besvara enkäter för att få veta mer om vilka spel de vill ha, och utifrån deras svar sedan skissat fram en idé och ett spelkoncept som resulterat i ett färdigt spel som kan presenteras vid redovisningen.       

Filmen ovan: Intervjuer från redovisningen av de olika spelförslagen. 

Några av grupperna har satsat på labyrintspel, andra har byggt klassiska hoppspel där det gäller att undvika de farliga fällorna för att kunna ta sig till mål.  Spel med titlar som Ekorrfärden, Morotsjakten och Kaninspelet skvallrar om att studenterna främst utvecklat spel där djur finns med som spelkaraktärer. Men i Bollblock är det en basketboll som spelaren ska klara av att ta förbi alla hinder fram till basketkorgen.

— Men bollen har pyspunka och man måste skaffa mer luft till den genom att fånga moln som symboliserar luft. Spelet går ut på att ta bollen så fort som möjligt till mål, förklarar Johan Granberg, en av studenterna bakom spelet Bollblock.

— Det är ett enkelt upplägg men banorna blir svårare och svårare, fortsätter han.

Imponerad av resultatet

Fredrik Georgsson, lektor vid institutionen för datavetenskap, är mycket imponerad och menar att studenterna visat ett stort engagemang.

— De har lärt sig bygga spel med verktyget Game Maker. De får prova på att utveckla spel på det sättet nu från början, men om ett år kommer de att kunna göra samma sak fast då programmerar de själva, säger Fredrik Georgsson.

Anders Broberg från institutionen för datavetenskap var också med under redovisningen. Liksom Fredrik Georgsson är han mycket imponerad av studenternas resultat.

— Mest imponerad är jag över att ni kunnat fångat en idé och föra den vidare till ett färdigt spel, berömmer Anders Broberg grupperna bakom spelen.

— Ni har fångat saker som är typiska för målgruppen 12-åriga tjejer som till exempel att de ofta sitter tillsammans och spelar och gärna löser problem ihop.

Första steget är nu avklarat för studenterna och de får nu gå vidare med nya kurser för att lära sig allt annat kring problemlösningar som en datavetare behöver kunna.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.