
Våga ta betalt som företagare
Att sätta rätt pris på en produkt eller tjänst kan vara svårt, inte minst för den som drömmer om att starta ett nytt företag. För det räcker inte med att man har en idé om en produkt eller tjänst som man vill lansera. Vill man lyckas måste man också förstå hur man sätter rätt pris till rätt kund eftersom priset ofta är det som avgör om en kund köper vara eller inte.
Stort intresse
Intresset för att få veta mer om prissättning och olika prisstrategier var också stort när Uminova Innovation bjöd in till seminarium med Gunnar Schäder, strateg inom marknadsföring och affärsekonomi med lång erfarenhet från allt från livsmedelsbranschen till kärnkraftsservice. Flera av deltagarna som kommit för att lyssna stod i begrepp att starta ett nytt företag, andra hade drivit sitt företag under några år men var ute efter att få bättre snurr på verksamheten.
Många var it-företagare med idéer kring webblösningar och internetmarknadsföring. Andra funderade på området bioteknik medan några talade om möjligheten att bygga företag kring ljussättning av miljöer eller återbruk av hantverk.
Var inte rädd för att ta betalt
— Var inte rädd för att ta betalt och bry er inte om jantelagen. Ni vill väl vara längst fram, frågar Gunnar Schäder och spänner blicken i deltagarna. Han utstrålar vänlighet men samtidigt vill han ruska om sina åhörare så att de ser nya perspektiv i sitt företagande.
Priset man sätter som företagare på sin produkt eller tjänst är avgörande för hur man ska lyckas, betonar Gunnar Schäder och berättar om olika prisstrategier. En kostnadsbaserad prisstrategi utgår från de kostnader som företaget har haft för att ta fram sin produkt eller tjänst.
— Men den leder ofta till för låga priser, påpekar Gunnar Schäder.
Den konkurrentbaserade prissättningen tar hänsyn till de priser som konkurrenterna sätter. Men den är inte heller alldeles bra eftersom man också måste väga in kvalitet och dessutom vet man inte alltid vilka kostnader andra företag har haft.
Kundbaserad prissättning
Istället vill Gunnar Schäder lyfta fram den kundbaserade prissättningen. Den anknyter direkt till kundens behov och det värde som kunden kan få ut av produkten eller tjänsten.
— Ta reda på hur mycket ni höjer effektiviteten hos kunderna och fråga er hur mycket ni kan få av det, förklarar Gunnar Schäder.
Men för att kunna sätta pris efter det värde som kunden får av produkten eller tjänsten måste man förstå kundens situation, understryker Gunnar Schäder. Kommunikation är en del av kvaliteten och det handlar om att ha en bra dialog så man förstår vilka alternativ kunden har.
— Kunderna är ofta vänlig och vill gärna byta information med er. Och kom ihåg att de känner ofta till konkurrenterna bättre än ni, påpekar Gunnar Schäder.
Av de många frågorna från åhörarna verkade många få ut mycket av seminariet och när Gunnar Schäder plötsligt stannar upp och undrar ”talar jag förbi er?” utbrister en av deltagarna:
— Nej, right in the heart!