Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Väljer Dohi före Coca-Cola

Tomas Agerberg är en av de umebor som har hemadressen i Umeå och världen som arbetsplats. Han har hållit föredrag i Zagreb för ministrar och andra dignitärer, nätverkat på Microsofts huvudkontor i Seattle och utvecklat IKEA:s mobilitet.

Efter sex år på Sogeti byter nu Tomas från det stora bolaget med 125 000 arbetskamrater till en mer horisontell tillvaro på
Dohi Sweden, med 32 kolleger.
– Nybyggarandan, möjligheten att få skapa själv vägde över, säger Tomas.

Tomas är unik på 2010-talet, i det avseendet att han jobbar med tunga tekniska lösningar utan formell utbildning. Programmering har han lärt sig själv under åren, ända från sitt första IT-jobb som ADB-kanslist på Landstinget.

Fantasi och kreativitet

Han är ett livs levande bevis för den tes som ofta framförs idag, att fantasi och kreativitet i många fall är viktigare än högskolepoäng. I varje fall svårare att få tag på.

– Jag var väldigt intresserad av datorer när jag var 14-15, och rätt säker på att jag skulle jobba med programmering, ända tills gymnasiet när jag läste datakunskap och upptäckte att jag egentligen tycker det är urtrist.

Drivkraften har istället varit själva resultatet – att kunna erbjuda förbättringar och förenklingar, vilken än arbetsgivaren eller kunden varit.

Det har bland annat resulterat i ett eget logistiksystem för SAS:s måltidshantering, att Universitetssjukhuset fick möjligheten, redan 1996, att beställa alla sina livsmedel över internet – rena, rama pionjärverksamheten på den tiden. Han lotsade också Teknikhuset in i 2000-talet och satte upp Sogetis mobilavdelning.

Globalt ansvarig

När Tomas nu bestämde sig för att lämna Sogeti gjorde han det som globalt ansvarig för Microsofts Business Intelligence, och nationellt ansvarig för beslutsstödet i Sverige. Han stod dessutom med en fot på nästa trappsteg i karriären:

– Jag blev erbjuden att jobba som en av två ansvariga inom hela Cap Gemini-koncernen över att utveckla mobilitetsstrategier world-wide för bolaget största kunder, som Coca-Cola. Den nivån.
Nu får världen helt enkelt komma hit istället. Tomas ska använda sina erfarenheter till att förverkliga Dohi Swedens målsättning att ”ta världen till Umeå”. Tomas tror på den tanken.

– Numera behöver man inte sitta i Silicon Valley för att få göra coola grejer, man kan sitta i Umeå och ligga i framkant och jobba med internationella kunder.

Skapa något som blir världsledande

Att lämna Sogeti, där han trivts ypperligt, var ett svårt beslut givetvis, men självklart på samma gång.

– Det var trots allt ett konsultföretag jag lämnade. På Dohi finns det helt andra möjligheter att skapa egna produkter, och att få innovera och bygga själv är enormt spännande. Det är en av sporrarna – att skapa nåt sensationellt, nåt som blir världsledande. På det här stället har vi all kompetens som behövs för att göra det, under samma tak.

Tomas yrkesmässiga mission – att underlätta och effektivisera fortsätter, den här gången på hemmaplan, på Dohi Sweden. Hur kommer den framtiden att se ut?

– Det handlar om att bryta ny mark – om att informera – eftersom få företag hittills skaffat sig en solid onlinestrategi. Mitt jobb blir att förena de olika strategierna, för sociala medier, mobilitet och webben med resten av affärsplanen. Vi ska hjälpa företag att förstå hur de nya medierna fungerar, och interagerar, komma med kloka råd, och nya produkter eller tjänster som tar företagen närmare sina mål.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.