Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Världsbäst på att pitcha

Pitchen som metod för att lyfta fram sitt företags erbjudande är en viktig del av kulturen i Silicon Valley. Det får 19 svenska kursdeltagare grundligt lära sig under en kursvecka i Kalifornien, då de på plats får möta företagare och entreprenörer som behärskar konsten till närmast fulländning.

Nätverkar överallt

– Här nätverkar folk överallt på caféer och events.  Det märks här hur viktigt det är att få ut så mycket som möjligt av alla möten. Alla pratar med alla, inte bara de man känner sedan tidigare, säger Sara Olofsdotter, ansvarig på InfoTech Umeå, en satsning vid inkubatorn Uminova Innovation.

Sara är en av de 19 affärscoacher och investerare som i april 2013 åkt över till Silicon Valley under ledning av Almi Innovationsbron för att lära sig mer om hur svenska företag kan få hjälp att växa snabbare och hitta sin marknad. En lärdom hon tar med sig hem är vikten av att företagare enkelt och snabbt ska kunna berätta om de produkter och tjänster man erbjuder sina kunder.

– Alla förväntar sig här att man ska dela med sig och testa sina idéer i samtal med andra, förklarar Sara Olofsdotter.

Spontana möten

Under veckan hamnar hon och de andra kursdeltagarna i ständigt nya spontana möten med intressanta företagare. Vid en av luncherna, i trängseln vid en överfylld bardisk, träffar de Kirsten Stewart, en ung programmerare som jobbar med applikationer till Facebook.

Kirsten är drygt 20 och på väg att starta ett eget företag, berättar hon, samtidigt som hon balanserar sin lunchtallrik mitt i vimlet bland de andra lunchgästerna. Några cafébord dras snabbt ihop, svenskarna bildar ring runt henne och Kirsten börjar berätta om sitt liv i Silicon Valley. Hon är lyrisk över de möjligheter som hon menar finns här med alla kontakter och inspirerande nätverk.

Mötet med Kirsten griper tag och inspirerad konstaterar Sara efteråt att det är så här det fungerar i Silicon Valley bland de kreativa entreprenörerna. Alla hjälper alla och delar gärna med sig av sina erfarenheter.

Pay-It-Forward

I Silicon Valley finns det till och med ett uttryck för det. Det kallas för ”Pay-It-Forward”, och av Kirsten och andra företagare som lever där hyllas det som ett sätt att leva, som en kultur av delande.

En del av denna kultur är det ständiga pitchandet. Att berätta om vad man gör, att sälja in sitt budskap, ungefär som Kirsten gör där på lunchrestaurangen, är en ständigt pågående process.

Värlsbäst på att pitcha

– Här är dom världsbäst på att pitcha. Det kan vi lära av och bli bättre på även i Sverige.  Vi måste förstå att vi konkurrerar med Silicon Valley om vi vill nå ut på en internationell marknad, konstaterar Sara, när Kirsten tackat för sig och försvunnit ut i vimlet igen.

En pitch handlar om att enkelt och snabbt lägga fram sitt erbjudande. Kirsten behärskar konsten, det är uppenbart, och inom metoden Value Creation Forum är detta en av grundstenarna som de svenska kursdeltagarna får pröva flera gånger under veckan.

Slipar på argumenten

Under gruppövningar slipar de sina argument om och om igen och övar sig på att föra fram sin idé på inte längre tid än vad det tar att åka hiss mellan några våningar i ett höghus. Det kallas elevator pitch och konsten är att på 60 sekunder övertygande presentera sin idé.

Men en bra pitch bra kräver övning. Ledarna för metoden Value Creation Forum betonar att det kan krävas upp till 50 gånger innan pitchen sitter som den ska. Inledningen ska sitta som en krok, avslutningen ska tydligt leda till en fortsättning, till kanske ett löfte om ett nytt möte, och däremellan ska hela erbjudandet presenteras som ett snyggt paket.

En metod som Sara Olofsdotter och de andra affärscoacherna och investerarna nu kommer att verka för i mötet med svenska företag.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.