Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Världskänd spelutvecklare till Game Dev i Umeå

– Goda nyheter för alla mjukvaru- och spelutvecklare i Västerbotten: i februari kommer Game designern, inspiratören och innovatören Robin Hunicke på besök till Umeå. Hunicke har på mindre än tio år gjort sig ett stort namn i spelbranschen.

– I en kraftigt mansdominerad bransch är Robin Hunicke både en viktig förebild och en frisk fläkt, säger Johan Lundkvist, Film i Västerbotten, Region Västerbotten.

Robin Hunicke har lett ett flertal innovativa projekt, chefsdesignat storbolagsspel och varit en drivande kugge i det experimentella indiecommunityt.

– Bland sina kollegor beskrivs hon som en positiv och kreativ kraft. Och nu kommer hon till Umeå för att dela sina erfarenheter med stadens allt mer växande spel- och mjukvaruindustri, berättar Johan Lundkvist.

Robin Hunickes bana började på industrijätten Electronic Arts, där hon bland annat varit Lead Designer och producent på titlar som casualsuccéerna The Sims 2 och MySims, samt finurliga pusselspelet Boom Blox. Efter att ha huserat i branschens finrum började hon söka sig allt närmare gräsrötterna. På respekterade indieföretaget thatgamecompany blev Robin Hunicke producent för den kritikerrosade Playstation 3-titeln Journey, ett sagolikt vackert spel som behandlade ämnen så som livet, döden och kärleken. Med ett metacritic-snitt på 92 av 100 och ett rekord som det snabbast säljande spelet på Playstation Store i både Nordamerika och Europa är det tydligt att Journey blev både en kritikerfavorit och en försäljningsframgång.

På senare år har Robin Hunicke sökt sig till ännu fler innovativa och spännande projekt. Tillsammans med bland andra Keita Takahashi (som bland annat skapat kultförklarade Katamari Damacy-serien) har hon startat företaget Funomena. Hunicke doktorerar också i Datavetenskap vid Northwestern University, där hon bland annat forskar om speldesign och artificiell intelligens.

– För en region som Västerbotten kan Robin Hunickes perspektiv vara livsviktigt. För hur ska ett litet spelföretag egentligen arbeta för att behålla sin konstnärliga integritet och samtidigt tjäna pengar? uttrycker Johan Lundkvist.

– Låt oss ta reda på det tillsammans vid GameDev 2014.

Om GameDev Umeå

Robin Hunickes kommer att göra två föreläsningar i Umeå. En under GameDev 2014 den 25 februari 2014 som är norra Sveriges största dataspelskonferens som arrangeras för tredje gången. Den riktar sig till dataspelsbranschen i norra Sverige, Finland och Norge. Den andra föreläsningen hålls den 24 februari på Konstnärligt campus i HUMlab-X, Umeå Universitet som är öppen för allmänheten.
Arrangörer är FilmArc, Dohi Sweden och HUMlab, Umeå Universitet. 

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.