Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Världskändisar på Youtube med aggressiv matlagning

‐ Vi hade lite tur, erkänner Niclas Lundberg, en av studenterna bakom den aggressiva matlagningsserien
Regular Ordinary Swedish Meal Time. Tur, ja, men bakom den världsuccé på Youtube som studenterna orsakat finns även en hel del skicklighet och förståelse för hur marknadsföring på digitala marknader kan lägga grunden till framgång på internet.

I fredags deltog tre av studenterna, Niclas Lundberg, Niklas Odén och Tom Brännström på en lunchträff med
Social Media Club Umeå
för att berätta om vad som ligger bakom deras framgångar med över fyra miljoner visningar på Youtube av de satiriska och hårdföra matlagningsshower de gjort till sitt signum.

Regular Ordinary Swedish Meal Time
Intresset bland deltagarna på Social Media Club Umeå var stort för att få veta mer om succén bakom Regular Ordinary Swedish Meal Time. 

Koppling till universitet och högskola

Gruppens koppling till universitetsmiljön är kanske av större vikt än man först anar. För det är inte bara ett gäng löst sammansatta kompisar som tagit fram konceptet med aggressiv matlagning. Bakom filmerna finns fem killar som läser datorprogrammering, applikationsutveckling och digital medieproduktion. Tom Brännström är snart färdig med sin kandidatexamen i
datavetenskap vid Umeå universitet, Niclas Lundberg, Niklas Odén och Anders Söderman går alla tre på programmet
Digital medieproduktion, också Umeå universitet, medan Isak Anklew utbildar sig till iPhone- och Android-utvecklare på
Malmö Yrkeshögskola.

Studier i ny medieteknik

Matshowerna är ett fritidsprojekt utanför utbildningarna, men studierna innebär att de får ägna sig fullt ut åt att lära sig förstå och behärska ny medieteknik och programmering. På Digital medieproduktion (DMP) vid Umeå universitet, där tre av de fem killarna pluggar, får studenterna dessutom lära sig postproduktion, det vill säga efterbearbetning av olika typer av medieproduktioner som exempelvis nyhetsinslag, reklamfilm samt lång- och kortfilm.

‐ Digital medieproduktion är väldigt viktigt för oss. Vi strävar efter att göra det här så bra som möjligt, förklarar Niclas Lundberg.

‐ Sockerkakan är viktig, det är vår favoritmetafor, skrattar Niklas Odén, lite kryptiskt. Han menar att det räcker inte att ha alla ingredienser färdiga till en produktion, man måste också veta hur man ska blanda dem på rätt sätt. ”Man kan inte bara kasta in mjölet i ugnen”, som någon av dem uttrycker det.

Kunskap om användarskapat innehåll

Sedan får det femtiotal gäster som kommit till lunchen på Social Media Club Umeå en utläggning om konsten att blanda förproduktion och efterproduktion, att man måste förstå den mjukvara man arbetar med för digitala medier, att man behöver kunskaper i användarskapat innehåll, eller User Generated Content, som studenterna kallar det, för att kunna skapa en viral marknadsföring kring en video. Viral är i detta sammanhang ett begrepp som handlar om att spridningen av exempelvis ett klipp på Youtube går av sig självt och tas över av internetanvändarna.

‐ Det hände efter vår tredje video, förklarar Niclas Lundberg.

Synlig i rätt sammanhang

Det var då som antalet visningar sköt i höjden. Men visst har gammal hederlig tur också stor betydelse och att man får tillfälle att synas i de rätta sammanhangen. För Regular Ordinary Swedish Meal Time var det viktigt att den mycket populära humorgruppen Epic Meal Time från Kanada gillade dem på Youtube liksom att de ett tag låg högt uppe på en populär länksajt och att de omnämndes av några inflytelserika bloggare.

 

 

I takt med den växande populariteten har det också börjat dyka upp efterapningar.

‐ Det finns fyra eller fem parodier på det vi gjort, säger Tom Brännström, något som han och de andra bara tycker är kul. Idag finns det också
omtalade på Wikipedia
och det har till och med fått förfrågning om att ställa upp i tv-serien Talang 2011, men tackat nej eftersom de främst vill satsa på Youtube.

Fans över hela världen

Idag har Regular Ordinary Swedish Meal Time en stor beundrarskara över hela världen och man får kommentarer från Brasilien, Sydkorea och andra avlägsna länder där folk fascineras över deras aggressiva matshower.

På deras Facebook-sida skriver Agnieszka från Valencia, Spanien: “I was searching a good idea for a good meal. Thanks guys! By the way you have a new fan :)”

Och på Twitter skriver signaturen @mydailyheadache från Newbury/London: ”Thanks to @SwedishMealTime I'm learning names of foods in Swedish. at work I grabbed a carrot, shouted "morot" and then threw it at the wall”

Att förstå viral marknadsföring och hur internet fungerar för att sprida ett budskap är viktigt för killarna bakom Regular Ordinary Swedish Meal Time. Isak Anklew har utvecklat appar till gruppens filmer för Android-telefoner och iPhone och från programmet Digital medieproduktion får man med sig kunskaper om interaktionsdesign i digitala medier, 3D-modellering, animationer och specialeffekter, cross-media design och avancerad medieproduktion för webb.

Gömda bloopers

Användandet av bloopers, alltså borttagna klipp från produktionen, är ett annat grepp som visar gruppens kunskaper i hur nätet kan användas för marknadsföring. Länkarna till dessa blooper-klipp ligger inte synligt utan de finns gömda i några av scenerna i filmerna på Youtube och för den riktigt hårda kärnan av fans har det blivit en sport att gå igenom filmerna för att upptäcka länkarna. Men det är ingen lätt uppgift. När detta skrivs har exempelvis filmen där gruppen lagar smörgåstårta visats över 230 000 gånger, men den dolda länken till filmens bloopers har inte mer än 1 000 klick. 

För Regular Ordinary Swedish Meal Time är deras bloopers ytterligare ett grepp i den virala marknadsföringen eftersom det skapar mer snack kring filmerna. Men det är också en vänskaplig blinkning till de verkliga hard core-fansen, de som kan tänka sig gå igenom en hel film, sekvens för sekvens, för att hitta den gömda länken. Kanske är det en sådan strategi som skapar en världssuccé.

 

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.