Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Västerbotten sticker ut

David Eriksson från North Kingdom i Skellefteå kunde peka på flera internationella framgångar för sitt företag. Hela 90 procent av företagets produktion går på export berättade David Eriksson och avslöjade även att Skellefteåföretaget inom kort öppnar kontor i Los Angeles för att komma närmare kunder som Google och Disney.

Ida Backlund, vd för Rapunzel som gjort global succé med e-handel och försäljning av löshår över internet, berättade att framgångarna gett företaget en omsättning på 80 miljoner kronor på bara några år.

Annakarin Nyberg, forskare och författare gav exempel på kvinnor som utifrån sitt bloggande byggt upp affärsdrivande företag, medan Emanuel Dohi, vd för Dohi Sweden, berättade om sin vision av att Umeå i framtiden kommer att ha ett företag med 3 000 anställda som jobbar med konceptutveckling inom den kreativa branschen.

Samlar sina styrkor

Helt tydligt är att när Västerbotten samlar sina styrkor på Grand Hôtel i Stockholm under tre veckor i januari är it-entreprenörerna en viktig del bland övriga deltagare med skarpt utformade visionära mål.

Västerbotten på Grand har en lång tradition. Arrangemanget skapades för att lyfta fram de västerbottniska råvarorna på initiativ av Hushållningssällskapet. Dagarna gjorde succé och fick stor betydelse för länets producenter. Därefter vidareutvecklades arrangemanget och idag är Västerbotten på Grand ett sätt att lyfta fram de starka värden som länet representerar inom vitt skilda områden.

Sonja Lakner 

Om konsten att få företag att växa genom att låta medarbetarnas talang och kompetens få utvecklas talade Sonja Lakner från Norh Kingdom.

Från North Kingdom i Skellefteå deltog David Eriksson och Sonja Lakner och berättade om hur företaget vill vara ett gott exempel på hur man bygger en miljö där man skapar kreativitet så att man kan konkurrera med de bästa företagen i världen på digital kommunikation. Sonja Lakner kunde också berätta om sin resa från Österrike över London till North Kingdoms kontor i Stockholm där hon nu arbetar för Skellefteåföretaget. Hon blev därmed ett tydligt exempel på hur Västerbottensföretag växer långt över länets och landets gränser.

– Internet är ett gränslöst media, därför kan vi jobba internationellt. Vi är uppbyggda av en otrolig kompetens och talangfulla människor. Sist vi räknade var vi 13 nationaliteter som valt North Kingdom som sin arbetsplats för att jobba med alla dessa internationella varumärken, berättade David Eriksson.

North Kingdoms talang och kompetens har gett uppdrag i Europa, Australien, Japan och USA. Hela 90 procent av produktionen går på export.

– Hälften av vår omsättning ligger i USA. Nu öppnar vi ett kontor i LA (Los Angeles) för att komma närmare kunder som Google och Disney, avslöjade David Eriksson.

Kvinnor som bloggar

Annakarin Nyberg
Annakarin Nyberg, forskare och författare, berättade om hur kvinnor som bloggar också blivit digitala entreprenörer och företagare.

Annakarin Nyberg, forskare vid Umeå universitet och egen företagare, berättade om hur hon har följt kvinnor som bloggar och hur de ur sin gemenskap i bloggosfären skapat förutsättningar för ett nytt företagande.

– Det spirar ett företagande bland dessa kvinnor som inte har haft så stora erfarenheter av datorer och internet, men numera driver företagande genom sociala medier, förklarade Annakarin Nyberg, som samlat sin studie i boken Digitalt entreprenörskap.

Emanuel Dohi och Ida Backlund
Ida Backlund och Emanuel Dohi berättade om sina företag som nått stora framgångar med e-handel respektive digital kommunikation.

Emanuel Dohi fortsatte med att beskriva kreativiteten som det nya stålet i Sverige och på så sätt måste betraktas som en ny tung industrigren vid sidan av de traditionella inom gruvnäringen, skogsindustrin och vattenkraften.

– Det finns möjligheter i Umeå. Det är lyftkranar överallt och det byggs. Jag bor mitt i det jag kan påverka. Jag känner en mycket stark nybyggaranda. Do it yourself-attityden vill jag lyfta fram, säger Emanuel Dohi när han ska beskriva länet.

Gemensamt för alla talarna var deras betoning av talang från Västerbotten, ett tema som genomsyrade hela invigningsdagen.

Under dagen deltog i övrigt en lång rad talare med bland annat Stefan Attefall, civil- och bostadsminister, samt Lena Adelsohn Liljeroth, kultur- och idrottsminister, Ewa-May Carlsson, regionstyrelsens vice ordförande i Region Västerbotten, och landshövding Magdalena Andersson med i startfältet.

Anna Valtonen
Anna Valtonen, rektor på Designhögskolan, taöade om att skapa kreativitet.

Grand 2013
Tomas Mörtsell, kommunalråd Storuman, Pär Lärkeryd,vd Norra Skogsägarna, och Roger Lundgren, Editor in Chief, Kungliga magasinet, Norsjö på plats under invigningen.

Grand 2013
Närmare 200 personer deltog under invigningen av Västerbottensveckorna 2013 på Grand Hotel i Stockholm.

Text: Mikael Hansson, Foto: Mariann Holmberg

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.