Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Venture Cups jury vill se passion och trovärdighet

I
Venture Cups
elva personer starka jury finns it-entreprenören Emanuel Dohi från Umeå och Miriam Grut Norrby, investeringsansvarig inom Schibsted Growth, som är Schibsted Media Groups affärsområde för investeringar i digitala tillväxtbolag. Tillsammans med de övriga i juryn har deras uppgift inför Sverigefinalen varit att noga granska de affärsplaner som företagen presenterat men också bedöma teamens trovärdighet och möjligheten för bolagen att skala upp och växa.

– Vi har fokuserat på affärsidén och potentialen, på trovärdigheten, att det kan bli ett riktigt bolag som kan skala upp, säger Emanuel Dohi när han kommenterar hur juryn tänkt inför valet av vinnare.

Trovärdigt

– Det handlar också mycket om att teamet ska kännas trovärdigt, att de kan leverera, fortsätter Emanuel Dohi.

Att Venture Cup är ett bra sammanhang för unga företag är Emanuel Dohi övertygad om. Venture Cup är en årlig nationell tävling där nya företag tävlar om att ha bästa affärsplan. Efter regionfinaler runt om i landet har tolv företag kvalificerat sig till Sverigefinalen som i år arrangeras på Sliperiet vid Konstnärligt Campus i Umeå. Här ska vinnarna i fyra kategorier utses och dessutom en slutlig totalvinnare.

– Det är bra att de är med här, det gör att de kommer upp på radarn, säger Emanuel Dohi.

Juryns granskande ögon

Dagarna i Umeå har inneburit en tuff sista uttagning då alla företag fått kliva fram inför juryn och presenterat sin idé med en så kallad pitch under tio minuter. I förväg har juryn redan granskat företagen och läst på om deras produkter. I enrum diskuterar nu de elva i juryn bolagens möjligheter. Därefter kallas teamen i varje bolag än en gång in till juryn för några uppföljande frågor. Viktigt för teamen är då att inte vara luddiga utan svara konkret och rakt på frågorna.

– Styrkan med juryn är att var och en har sitt expertisområde där jag stod för it- och mediaområdet, berättar Emanuel Dohi om juryn som utgörs av både erfarna entreprenörer och riskkapitalister.

Imponerad av bredden

Med i juryn är också Miriam Grut Norrby, investeringsansvarig inom Schibsted Growth.

– Det är jättekul att få vara med i juryn i Venture Cup. Det är första gången för mig och jag är imponerad av bredden på bolagen, säger Miriam Grut Norrby.

Liksom Emanuel Dohi betonar hon att det inte bara handlar om att ha en bra affärsplan att luta sig mot. Det handlar också mycket om entreprenörens förmåga att kunna realisera sina idéer.

– Det handlar om teamet bakom och deras förmåga, inte bara den taktiska planen. En affärsplanmodell förändras så mycket under resan, men det viktiga är teamets förmåga att hitta lösningar på problem man ställs inför, säger Miriam Grut Norrby.

Passion viktigt

Hon trycker också på passionen, den är viktig för att lyckas, teamet måste gilla vad de håller på med.

– De som oftast lyckas är de som brinner för det dom gör, förklarar Miriam Grut Norrby.

Ser stor utveckling

Christian Lauritzen, juryns ordförande, ser en stor utveckling hos flera av finalisterna i Sverigefinalen:
– Det har varit svåra diskussioner i juryn då flera företag har stor potential, starka team och gjorde nytta på flera plan. Det finalisterna har gemensamt är att de alla bubblar av aktivitet och de flesta har tagit stora steg framåt sedan regionfinalerna. Det som utmärkte vinnarna var kombinationen av hur de stegar framåt i snabb takt och en klok approach för hur de ska ta sig an sin marknad.

Venture Cup 2014
Jubel bland deltagarna i Venture Cup när ett av lagen utses till kategorivinnare.

Av alla företagen som under året kämpat sig fram inom Venture Cup är det denna kväll Disruptive Materials från Uppsala som står kvar som totalvinnare. Tillsammans med de övriga tävlanden får de nu åka hem och smälta intrycken och kommentarerna som juryn gett. Säkert blir det till en ytterligare pusselbit i företagens nystartade byggen.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.