Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Vill få människor att växa

Porträttet– Jag är en personkännare som vet vad medarbetarna behöver.
Susanne Österström Dahlqvist svarar reptilsnabbt på min fråga om vad som är hennes starka sida som vd. Med rötterna i Godmersta, mellan Nordmaling och Örnsköldsvik, är det lätt att förstå hennes kärlek till den norra landsänden.

Efter universitetsstudier i Umeå i början av nittiotalet bar det av till Stockholm ett par år. Hamnade mitt i it-bubblan, blev uppsagd och återvände norrut igen. Anställdes på Teknikhuset i början av 2003. Blev snart produktionschef och fick nytta av talangerna att driva stora projekt i hamn.

I november 2011 utsågs hon av styrelsen till vd och därmed bas för de 25 anställda som alla är inrymda i det gröna huskomplexet vid södra sidan av Tegsbron.

”Teknikhuset – dom vet”

Teknikhuset är en digital byrå med egen produktions- och utvecklingsavdelning. Företaget arbetar projektorienterat och med en stor del av kunderna i Stockholmsområdet. Den lokala marknaden har försummats en del, tycker den nyblivna vd:n, som nu gläds åt nya fördjupade samarbeten på hemmaplan med storkunder som Norra skogsägarna, Västerbottens läns landsting och Polarbröd.

– Jag vill att beställarna ska tänka: ”vi frågar Teknikhuset, dom kan och vet”, säger hon och gestikulerar på ett sätt som antyder en engagerad och viljeinriktad person.

Det finns intervjupersoner som mest svarar ja eller nej på frågorna, eller som man måste lirka fram svar från. Susanne Österström Dahlqvist är raka motsatsen. Jag hinner knappt avsluta frågorna innan ett uttömmande svar levereras. Och jag förstår att det säger mycket om hennes ledarstil.

– Det sociala samspelet på en arbetsplats fascinerar mig. Och jag vågar påstå att jag är bra på att känna av människor, säger denna ledare som tycker att klassiska personalfrågor är bland det roligaste som finns. Det är mer möten med människor än de tekniska lösningarna som får henne att längta till jobbet om morgnarna, och vetskapen om att hon besitter ett slags helikopterperspektiv på tillvaron.

– Jag gillar att ha koll och se till att det händer saker. Leverera i tid och nöjda kunder. Folk ska kunna lita på vad jag säger.

Ont om kvinnor

”Var är brudarna?” Är en fråga som infinner sig när man blickar ut från vd-rummet ut mot kontorslandskapet. Teknikhuset skiljer sig inte från branschen i övrigt. Susanne Österström Dahlqvist räknar på fingrarna och kommer fram till att bara sex av de 25 anställda är kvinnor. För även här är det enbart män som programmerar och kodar.

Det är ett bekymmer, också för Teknikhuset som ständigt är på jakt efter kunnig och kompetent arbetskraft. Att rekrytera rätt personal är en del av vd-uppgifterna som hon tar på största allvar.

– Det är viktigt att jag som kvinna träder fram och pratar om branschen och om de möjligheter som finns att utvecklas och växa i sin roll. De tjejer som kanske bär på ett intresse av it har nog lättare att identifiera sig med mig än med någon av killarna.

Trots att hon tillhör den sällsynta arten, kvinnliga vd:ar i it-företag, så har hon aldrig känt motstånd från männen. De flesta inser väl att det behövs folk av båda könen om branschen ska klara av att konkurrera om arbetskraften, konstaterar hon. Men helt smärtfritt har det inte varit.

– Nog har jag ibland känt att jag ibland måste bevisa mer för att jag är kvinna. Fördomarna finns kvar på sina håll.

Affärer och ideellt arbete

Teknikhuset är en etablerad aktör i en växande bransch där konkurrensen är ganska tuff. Att lita till gamla meriter håller inte om man ska slåss med de nya uppstickarna. För att få medarbetarna att tänja sig ännu mer och utmana sin kreativa förmåga så behövs det ständigt inflöden av idéer och nya arbetssätt. Susanne Österström Dahlqvist funderar mycket över hur det ska gå till. En idé som slagit rot är att parallellt med affärsuppdragen försöka initiera ett engagemang bland personalen för att hitta nya samarbetsmetoder.

– Kanske har någon av mina anställda en idé kring ett projekt som vi kan driva. Det kan vara ett litet företag eller organisation som behöver hjälp att göra en hemsida eller något annat. På så sätt stöttar vi, samtidigt som vi får ny kunskap och i ”skarpt” läge kan testa nya tekniker och lösningar. Det i sin tur leder till bra marknadsföring och nya lösningar som kan komma våra andra kunder tillgodo. En klassisk win-win situation, säger Susanne Österström Dahlqvist som avslutningsvis kärnfullt sammanfattar det som genomsyrar hela hennes ledarfilosofi.

– Jag mår som bäst när jag får människor att växa.

Text och foto: Torbjörn Bergström

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.