Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Vill stärka digitala branschen

Det är Länsstyrelsen som tagit initiativ till förstudien
Virtuellt kluster i Västerbottens län. Syftet är att stötta visionen om en levande digitala kreativa industri i länet med målet att den ska kunna nå en internationell marknad.

Förstudien föreslår mycket konkret ett antal centrala insatsområden som bygger på ett starkt samarbete mellan Umeå och Skellefteå samt mellan näringsliv och universitet. Bakom förstudien står två framträdande aktörer inom branschen, dels Skellefteåföretaget North Kingdom, dels HUMlab vid Umeå universitet, vilket innebär att såväl näringsliv som utbildningssidan finns representerade.

Samarbete och delande

Förstudien betonar en värdegrund inom länet som bygger på samarbete och delande. Öppna kreativa miljöer med levande nätverk, att få arbeta med de bästa i världen inom branschen, och en vilja att dela med sig ligger som en förutsättning till förstudiens förslag.

Samarbetet inom länets digitala näringen beskrivs som ett virtuellt kluster med tyngdpunkten i Umeå och Skellefteå. Man betonar att de två städerna kompletterar varandra och att ett ökat samarbetete mellan orterna kan få hela länet att växa. Tanken är att klustret ska bidra till att skapa fler affärer inom kreativa näringar som relaterar till digitala medier, uttryck och produktion, mer forskning och utveckling, ett mer anpassat utbildningsutbud, och en långsiktig plattform för framgång och samverkan.

Konkreta insatsområden

I förstudien lyfter man fram ett antal särskilt utvalda insatsområden där behovet av att underhålla och skapa nya kreativa miljöer med internationell tyngd är en av de viktigaste. Ett ökat samarbete mellan företag och universiteten lyfts också fram där utbildningar som direkt samarbetar med den digitala industrin liksom en starkare forskning inom området ses som avgörande.

Andra insatser handlar om att bättre marknadsföra branschen, stärka kopplingen till traditionella näringar som skogsindustrin och gruvnäringen och skapa en investeringsfond som kan stötta lovande företag och innovatinsidéer.

Slutnotan för insatserna som föreslås hamnar för de kommande fem åren på 77,5 miljoner kronor. Huvudförfattare bakom förstudien har varit Roger Stighäll från North Kingdom och Patrik Svensson från HUMlab vid Umeå universitet.

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.