
Vinnare satsar på digital teknik
Movemate, Gear your fear och Real Stories heter de tre idéer som tog hem första priset i utvecklingsverkstäderna på
Mötesplats Lycksele 2014. De får 40 000 kronor vardera från Almi och Norrlandsfonden som ska användas till affärsutveckling av idéerna samt därtill affärsstöd från PwC.
Under tre dagar har 64 personer från näringsliv, akademi och föreningsliv slagit sina kloka huvuden ihop och tagit fram sju innovationer som löser problem eller ett behov inom hälsa, journalistik, sport och glesbygd på Mötesplats Lycksele 2014.
– Målet är att vi ska bli bäst på att fram idéer i Västerbotten som kan bli riktiga produkter i framtiden, säger Thomas Hartman, kommunikationschef på Region Västerbotten som arrangerar Mötesplats Lycksele för andra året i rad.
Årets vinnare
Årets tre vinnare i Utvecklingsverkstäderna 2014 är:
Movemate är en virtuell träningskompis i mobilen. Den visar en skuggkompis som det gäller att haka på för att få rätt fart på löpningen. Ökad motivation on demand är ledordet.
Gear your fear hjälper människor som lider av sociala fobier att bemästra dem genom virtuell teknik.
Real Stories är ett verktyg för morgondagens samskapande journalistik, ett nytt sätt att få alla att bidra med bra berättelser som tidningar, radio och tv kan snappa upp.
Vinner affärsutveckling
Vinnarna får 40 000 kronor vardera från Almi och Norrlandsfonden som ska användas till affärsutveckling av idéerna samt därtill affärsstöd från PwC. Movemate vann också publikens pris och får en gemensam middag tillsammans.
I september ska vinnarna återsamlas i Företagsverkstaden, även kallad ”efterbrännkammare” och introducera dem för investeringsorganisationer i syfte att ta nästa steg mot bolagisering och kommersialisering. Företagsverkstaden sker i samband med konferensen ”The Impact of Culture” som hålls i Umeå 23-24 september 2014.
Fakta om Mötesplats Lycksele:
Mötesplats Lycksele 4-5 juni 2014 med kompetensforum, utvecklingsverkstäder och prisutdelningar arrangeras av Region Västerbotten i samarbete med Företagarna i Västerbotten, Västerbottens läns landsting och Västerbottens Handelskammare. Huvudpartner till eventet är Swedbank, Dohi Sweden, PwC, Almi, Innovationssluss Västerbotten, Umeå Energi och Vinnova. Årets tema är kulturdriven tillväxt.