Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Webbdagarna "en digital hälsokontroll"

Över 80 framstående webbprofiler delade med sig av sina kunskaper på flera parallella scener under
Webbdagarna. Här fanns Wireds grundare Kevin Kelly med hisnande visioner om vad vi kan vänta oss av framtidens teknik. Måns Adler berättade om hur videotjänsten Bambuser använts under protesterna i arabiska våren.

Linda Lindström från Doberman visade utförligt hur SVT Play vuxit fram, medan Beata Wickbom samtalade med unga Youtube-stjärnor som Lisa Jonsson, 11 år, som driver smink- och skönhetskanalen MissLisibell och Nellie Bernstsson, 12 år, en annan gigant i bloggosfären med cirka 150 000 unika besökare om dagen.

Två dagars konferens ger en mängd inspiration att ta med sig hem, menar några av de Umeåbor som var på plats. Här nedan berättar de om sina intryck.

 

Malin Björklund, Plakat

Malin Björklund

Vad har varit särskilt intressant med Webbdagarna?
Tankarna om hur världen rör sig och vi med den. Det som tidigare varit på ett visst sätt är satt i rörelse, en rörlighet som innebär digitala möjligheter och utmaningar såväl på ett tekniskt plan som ur ett användarperspektiv, till exempel att ha en förståelse för hur och när användare verkligen agerar, inte hur vi tror att de agerar.

Extra spännande var det att lyssna till de unga videokändisarna Marcus, Lisa och Nellie som med rörlig bild, personligt engagemang och stor förståelse för kommunikation bygger sina varumärken. Att göra något för användaren av hjärtat i kombination med digital teknik känns som ett vinnande recept.
 
Varför är det värt att åka till Webbdagarna?
Det är värdefullt att under två dagar ha möjlighet att tillsammans med andra inspireras, reflektera och delta i det digitala samtalet.

 

Tomas Agerberg, Dohi Sweden

Tomas Agerberg

Vad har varit särskilt intressant med Webbdagarna?
Höjdpunkten var givetvis internetgurun Kevin Kellys framtidsvision om hur allting från one cloud, big data, quantified self och robotar hänger samman. Hans tankar om disruptions och vad som kommer att slå inom en snar framtid lägger så väl i linje med de saker vi satsar på, vilket var en bra bekräftelse.

Darja Isakssons föredrag om Responsiv Verklighet om hur Internet of Things kommer att förändra och förbättra mycket i vår omgivning var på samma sätt en bekräftelse att vi arbetar med rätt saker och valt rätt strategi.

Varför är det värt att åka till Webbdagarna?
Att åka på webbdagarna är ett måste för alla som vill hänga med. Dohi Sweden skickade i år tre medarbetare och det kan bli fler nästa år. Webbdagarna är som en årlig digital hälsokontroll som säger om man jobbat med rätt saker, eller missat något relevant. Eftersom vi arbetar mycket med att hjälpa våra kunder att satsa på rätt saker och skapa rätt strategi, är det helt nödvändigt att vi vet vilka trender som kommer, och vad som har fungerat för andra.

 

Jakob Mjöbring, Plakat

Jakob Mjöbring

Vad har varit särskilt intressant med Webbdagarna?
Det var kul att höra om Maersk, tycker jag (Red: Jakob har bloggat om det på sin blogg
Social masskommunikation). Det var ett B2B-case som visar att även om man vid en första anblick inte tycker sig ha i sociala medier att göra, men att man med rätt hjälp kan skapa stor affärsnytta. I Maersk fall handlar det mycket om att visa upp en attraktiv arbetsplats för framtida rekryteringar, men även att stärka bolaget internt bland de egna medarbetarna.

Det var också kul att höra professor Niklas Myhr berätta om hur "trams" kan finna sin plats i B2B, och då framförallt i de sociala medierna. Även om vi gör affärer mellan företag så är det människor som ska köpa saker av varandra.

Varför är det värt att åka till Webbdagarna?
För oss på Plakat handlar det om att stämma av vad vi håller på med – att säkerställa att vi alltid ligger i fronten av utvecklingen, vilket jag faktiskt tycker att vi gör. Det spelar ju helt ärligt idag ingen roll om du sitter i Umeå eller i USA, vi brottas med samma frågor allihop, både konsulter och kunder. Du kan ta del av kunskapen omedelbart oavsett var du befinner dig, bara du är tillräckligt intresserad av det du gör – idag handlar det om att hitta affärsnytta i de sociala medierna, om att övertyga företagsledningar om att vår värld förändras och att det finns en poäng att vara en del av förändringen och att vi måste våga utnyttja de nya medierna för att försöka överleva även i morgon.

Det är frågor som både vi och våra kunder ställs inför och det var därför helt klart värt att vara på plats för att få diskutera dessa frågor och lära av andra. Peppande, helt enkelt.

 

Jessika Lagrelius,
Uminova Innovation

Jessika Lagrelius

Vad har varit särskilt intressant med Webbdagarna?
Den sköna blandningen av gör-på-måndag-konkreta tips, festlig inspiration och trender, några som landat och några vi längtar efter. Men specifikt var det några som fastnade:
Kevin Kellys 12 disruptions: robotar och moln och bilar och 3D-skrivare som säger hej! till fantastiska innovationer. Ni är varmt välkomna att förgylla och förenkla våra liv. Kevin Kelly sa: The greatest products of the nest 20 years have not been invented yet.

Ziggys festliga show med budskapet: tekniken finns redan här, även små företag kan använda den för att göra nytt, göra annorlunda än andra. Gus Murray om båtar made sexy på
Maersks facebook-konto.
Måns Adler: att entreprenörskap kan handla om att ge de många människorna möjligheten att direktsända film. Socialt entreprenörskap ftw.

Lisa Lindströms klokheter om plattformsutveckling: 1) utgå från mobil, men simultanutveckla på flera ’mojänger’ 2) skippa linjär process; kör penna och photoshop parallellt med whiteboard och wireframes.

Varför är det värt att åka till Webbdagarna?
Mycket kunskap och inspiration kondenserat till två dagar. Oavsett ingång så finns det mycket för alla, både i det stora hela och kring små konkreta frågor.

 

Stefan Tingström, Dohi Sweden

Stefan Tingström

Vad har varit särskilt intressant med Webbdagarna?
WIRED-grundaren Kevin Kellys siande om framtidens teknikskiften var väldigt spännande och bekräftade att den teknik som vi experimenterar med idag snart kommer ha en roll i många människors liv.

Varför är det värt att åka till Webbdagarna?
Som utvecklare är det extra värt att få åka iväg på ett socialt evenemang av det här slaget, att få möjlighet att lyssna på och träffa entreprenörer från andra branscher och få ännu mer inspiration och impulser till nästa utvecklingsprojekt.

 

Per Sundgren, Sogeti

Per Sundgren

Vad har varit särskilt intressant med Webbdagarna?
Generellt kul var att se ett genomgående stort fokus kring användare och användarupplevelse. Förväntningarna bland kunder och användare för webb och mobila lösningar har ökat markant och konsekvenserna av dålig användarupplevelse blir mer och mer utslagsgivande. Det räcker inte längre med att bygga bra lösningar rent tekniskt, de måste verkligen vara anpassade och byggda utifrån användarens syfte, specifika förutsättningar och val av plattform (device/screen/mojäng).

Bäst innehåll i sin dragning tycker jag helt klart att Kevin Kelly hade där han syr ihop och hittar kopplingar mellan de senaste och idag mest intressant trenderna.

Dessa kopplingar och möjligheter är självklart bara spekulationer och ingen kan förutspå vad som händer i framtiden inom dessa områden men Kellys tankar inspirerar och genererar egna tankar och idéer jag använder i min yrkesroll.
 
Varför är det värt att åka till Webbdagarna?
Att jobba med strategi och verksamhetsfrågor inom webb och mobiltet kräver idag hög grad omvärldsbevakning och research på grund av den enorma utveckling som just nu pågår. Att kunna verifiera tankar och idéer samt få nya perspektiv och vinklar är viktigt. Webbdagarna är det största eventet  i Sverige i det här området och lockar bra föreläsare och deltagare och är ett bra forum för just detta.

 

Jonas Nordin, Dohi Sweden

Jonas Nordin

Vad har varit särskilt intressant med Webbdagarna?
Jag vill lyfta fram atmosfären på Webbdagarna, och det proffsiga arrangemanget. Det blir tydligt vilken kompetens och framtidstro som finns i Sverige, och det smittar av sig när man träffar andra likasinnade.

Varför är det värt att åka till Webbdagarna?
Det är väldigt inspirerande att än en gång bli påmind om att vi i Sverige är pionjärer i den globala digitala dimensionen och att vi i Umeå har en bra position i Sverige. Möjligheterna känns påtagliga. På samma sätt som Borås symboliserar e-handel kan Umeå bli Sveriges svar på Silicon Valley eller start up-kulturen i Berlin.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.