Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Youtube ett skyltfönster för Oryx

Allt fler företag ser nya möjligheter i att använda sig av sociala medier för att berätta om sina produkter och tjänster. Många hoppas också få kunder att komma in med synpunkter och vara med i diskussionen kring företagets verksamhet.

Umeåföretaget Oryx
är världsledande leverantör av utbildningssimulatorer för tunga arbetsfordon och satsar sedan en tid tillbaka på sociala medier. Genom ett nära samarbete med universitetsforskare och stora företag som ABB, Valmet och Volvo levererar man sina utbildningsplattformar till en allt mer växande världsmarknad och här finns ett behov av att nå ut till fler kunder.

Strategi för sociala medier

För att lyckas med detta använder Oryx numera en medveten strategi för marknadsföring via sociala medier som Youtube, Twitter, LinkedIn och Flickr. På Youtube visar man hur utbildningsplattformarna fungerar och redan har filmerna fått flera tusen visningar.

– Youtube är ett mycket bra verktyg för att nå ut globalt på ett enkelt sätt. Det är ett enormt skylfönster ut mot världen, säger Johan Granström, marknadsansvarig på Oryx.

– Genom att lägga ut filmerna på Youtube så stödjer vi den ordinarie hemsidan, det blir ett viktigt komplement.

 

Oryx Simulations visar sina utbildningsplattformar med hjälp av filmer på Youtube.

Johan Granström hoppas också på att man med filmerna på Youtube kan få fler att börja prata om Oryx produkter. Att skapa ”snackisar” eller få igång en viral effekt, som det kallas bland  marknadsförare, kan vara ett kraftfullt sätt för skapa uppmärksamhet. Därför finns man numera även på Twitter, LinkedIn och Flickr där man lägger upp bilder från verksamheten.

Redan har man inom Oryx sett positiva effekter av att använda sociala medier och lägga upp filmer på Youtube.

– Vi ser i statistiken att många hittar till vår hemsida efter att först ha sett filmerna på Youtube, berättar Johan Granström.

Följ Oryx Simulations på
Youtube
Följ Oryx Simulations på
Twitter
Följ Oryx Simulations på
Flickr
Följ Oryx Simulations på
LinkedIn

Text och foto: Mikael Hansson

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.