Denna webbplats använder cookies för att ditt besök ska fungera bättre.

Vi använder enhetsidentifierare för att med hjälp av Google Analytics analysera vår trafik för att optimera innehållet på denna webbplats. Detta innebär också att vi vidarebefordrar identifierare och annan information från din enhet till Google. Läs mer

Dessa kan i sin tur kombinera informationen med annan information som du har tillhandahållit eller som de har samlat in när du har använt deras tjänster. Vill du inte att information skickas till Google så finns det sätt att blockera detta i din webbläsare. Vi använder även cookies för att förbättra användarupplevelsen. Du kan enkelt ta del av, blockera och avlägsna lagrade cookies om så önskas via inställningar i din webbläsare.

Acceptera alla cookies

Zone Systems levererar digitala skyltar till Umeå

Umeå kommuns upphandling rörde fem välkomstskyltar vid de fem stora infartsvägarna till Umeå. Det är skyltar i storleksordningen ca 44 kvm vardera, så varje skylt motsvarar ytan av två studentrum. Ett av kraven som kommunen ställde var att skyltarna kunde kombinera klassisk skyltning tillsammans med digital.

– Det känns mycket tillfredsställande att vi nu kan välkomna alla som närmar sig Umeå och samtidigt ge information och tips om större aktuella evenemang, säger Jan Bergman, kommunikationsdirektör, Umeå kommun.

Digital och klassisk skyltning

Zone Systems
som vann upphandlingen har lång erfarenhet av klassisk skyltning och är en av få skylttillverkare som kombinerar klassisk och digital teknik.

– Det är ofta lockande att använda den senaste tekniken, men är inte alltid den effektivaste. Det är lätt att fokusera på tekniken och många glömmer att ställa sig frågan: ”Vad är effektivaste sättet att förmedla mitt budskap. Klassiskt eller digitalt?”. Ibland kan svaret vara att kombinera de två, berättar Anders Karlsson, VD på Zone Systems.

– Med närmare 40 år i skyltbranschen har vi både kunskap och erfarenhet, samt en väloljad verksamhet, för att använda oss av båda teknikerna. Dessutom sitter syftet med skyltning, att förmedla ett budskap eller känsla, i ryggmärgen för oss, konstaterar han.

Är det rörliga bilder, eller där budskapet skall bytas flera gånger dagligen, är naturligtvis en digital skärm att föredra, är det mer sällan så kan en klassisk skylt vara helt rätt.

– Det gäller att verkligen tänka till och i vissa avseenden kombinera det bästa av två världar, för att få en så effektiv och skyltning som möjligt, avslutar Anders.

Sök till Uminova Innovation

Vi är alltid på jakt efter fler västerbottniska affärsidéer att boosta. Om du har en, som du tror på och inte kan släppa, så kan du ansöka om vårt affärsstöd. Det tar bara 10 minuter. Vi hör av oss till dig och berättar om och hur vi kan hjälpa dig bäst. Ps. Vi arbetar under full sekretess.