Svenska e-handelssajter pallar inte trycket under Black Friday, menar Ludvig Bohlin på ShimmerCat och Robert Winter på Elastisys.

127 miljoner kronor minus förra året – och det lär bli mer i år

Med hjälp av maskininlärning kan e-handelssajter ligga steget före prestandamässigt. Detta är av stor vikt på shoppingdagar som Black Friday menar Elastisys och Shimmercat.

Black Friday har snabbt blivit en enorm shoppingdag i Sverige som ifjol omsatte fem miljarder kronor.

– Men det hade kunnat vara betydligt mer, konstaterar Robert Winter på Umeåföretaget Elastisys som har undersökt e-handelssajternas prestanda.

Han får medhåll av Ludvig Bohlin på ShimmerCat – även det ett tech-bolag med bas i Umeå. Båda menar att maskininlärning kan lösa problemet.

– Sajter som inte pallar det extra trycket gör att e-handeln tappar miljoner i möjlig försäljning. Långsamma sajter säljer helt enkelt sämre, förklarar Robert Winter.

Under flera år har Elastisys mätt prestandan på svenskarnas 230 vanligaste shoppingsajter (svenska och internationella) och resultaten under Black Friday är slående.

Samtliga sajter laddades färdigt i webbläsaren minst femton procent långsammare än vanliga handelsdagar.

Över hälften av sajterna (127 av 230) laddades minst fem sekunder – en evighet i dessa sammanhang – långsammare än vanligt, någon gång under dygnet.

Trettio sajter låg helt nere vid någon tidpunkt, så att sajten inte gick att nå över huvud taget.

Prestandan är oerhört viktig

Att prestanda är viktigt råder det inget tvivel om. Amazon har räknat ut att hundra millisekunders fördröjning kostar en procent av de möjliga intäkterna.

– I vår mätning ser vi att kunderna till de här sajterna drabbas av 225 millisekunders fördröjning i genomsnitt. Omräknat i kronor ger det 127 miljoner i minus förra året – och det lär bli mer i år. Helt i onödan, säger Robert Winter.

– Med hjälp av maskininlärning kan sajterna ligga steget före prestandamässigt. Då behöver kunderna aldrig mötas av något annat än en fullt fungerande sajt. Svensk e-handel kan nå sin fulla potential, vilket är extra viktigt i dag med den ökade konkurrensen från både öst och från väst, förklarar Ludvig Bohlin.

Elastisys och ShimmerCat är forskningsavknoppningar från Umeå Universitet som båda för stöd av Uminova Innovation. Elastisys bygger open source-lösningar som ger högre tillgänglighet och lägre kostnad för bland annat e-handel samt konsultar inom cloud och DevOps. ShimmerCat erbjuder en AI-baserad web-accelerator för e-handelsföretag.