Metria på Webbdagarna
Therese Nilsson, Åsa Hedlund och Ann-Kristin Nilsson, alla tre från Metria, är med på Webbdagarna för att få inspiration till sin egen verksamhet med digitala kartor och fastighetsinformation.

Webbdagarna ger koll på omvärlden

Kunden i fokus är temat för årets Webbdagarna i Stockholm. 1600 deltagare hämtar inspiration kring digitala kanaler.

Liksom tidigare år är det utsålt och fullsatt på årets Webbdagarna i Stockholm. Det innebär att närmare 1 600 personer från hela Sverige är med under de två dagarna för att lyssna på föreläsare om internet, affärer och digitala strategier.

Här är några röster från Umeåbor som är på plats.

Ann-Kristin Nilsson, Metria:
Jag är här för att hämta inspiration. Alexander Bard är ju helt enastående, jag älskar att lyssna på honom. Fler från olika företag borde få lyssna på det.

Therese Nilsson, Metria:
Det är första gången här för mig så jag håller på att spana in vad som passar mig. Jag går bland annat på en föreläsning om kommunikation och sociala medier.

Åsa Hedlund, Metria:
Jag tycker att årets tema, Kunden i fokus, passar oss väldigt bra med våra tjänster. Jag hoppas på att få nya infallsvinklar på hur vi ska tänka.

CGI på Webbdagarna

Ulf Skoglund och Anders Markstedt från CGI i Umeå är på plats i CGI:s monter under Webbdagarna.

Ulf Skoglund, CGI:
Vi är här för att visa på vad vi kan kring webblösningar. Vi är en ren it-tjänsteleverantör, kanske den bredaste i Sverige, och att få vara här och träffa branschfolk och våra kunder gör att vi får visa upp vår kärnverksamhet. Det verkar trevligt här och jag ser fram mot att lyssna till många föreläsningar och träffa människor.

Umeåbor på Webbdagarna

Anja Axelsson, ITS vid Umeå universitet, P-O Sjöberg, Norrmejerier, Anna Nabb och Jan Bidner, båda Sogeti, finns med på Webbdagarna.

Anna Nabb, Sogeti:
Jag är här för att finna kundkontakter och nätverka, utvecklas och inspireras. Vi har startat en satsning på Sogeti i Umeå på Digitala kanaler och redan nu är vi 20 personer inom teamet, vilket gör oss till en av de största leverantörerna av appar och webbar i Umeå, men vi tänker växa och siktar alltså högre än så. Jag har tillträtt en tjänst som teamchef för detta team sedan årsskiftet och vi är fyra från vårt digitala kanaler-team på Umeåkontoret som åkt hit och en av talarna på Webbdagarna, Conny Björnehall, kommer också från oss. Så det här ligger helt i linje med vad vi gör.

Jan Bidner, Sogeti:
Digitala strategier-spåret här på Webbdagarna är ett lyft. Det blir mer relevant för oss med ett sådant fokus.

Norrmejerier med på Webbdagarna

Victoria Johansson och Erik Hillbom, Norrmejerier, hämtar inspiration från Webbdagarna.

Victoria Johansson, Norrmejerier:
Jag siktar på inspiration och att få gnugga geniknölarna med nya tankar. Men mycket känner vi att vi redan är på g med. Vi vill vara med här, vi är ett stort företag och måste ha koll på omvärlden och se till att vi sitter på rätt insikter.

 

Björn Lidenmark, Realsprint.

Björn Lidenmark, Realsprint, på plats under Webbdagarna 2016.

Björn Lidenmark, Realsprint:
Det här är ett av de roligaste eventen att vara på. Det är sjunde eller åttonde gången som jag är här och det är jätterelevant för min bransch. Det  är dessutom nyskapande hela tiden så du får alltid med dig ny inspiration hem till dina kunder varje gång. Första dagen startade hemskt bra med Alexander Bard. Jag har sett honom flera gånger men det här var nog den absoluta bästa. Det var träffsäkert. Jag skrev en tweet om att han är bättre på det här än på musik, säger Björn Lidenmark med ett skratt.