Ellen Bergström, en av grundarna, tar hand om de vertikala odlingarna. I hydroponisk odling sparar man cirka 96% av den vattenåtgång som går åt vid odling på friland.

200 umeåbor har köpt Harvests kasse med grönt

Den vertikala stadsodlingen är igång vid campusområdet och kunderna har strömmat till för att tjinga en kasse från de första skördarna.

Drygt två år har gått sedan Energy Solution Challenge, Uminova Innovations tävling för klimatsmarta energilösningar. Startupbolaget Harvest kammade hem förstapriset, 200 000 kronor för att utveckla sin affärsidé och affärsstöd, och sedan fyra veckor är bolagets hydroponiska odling i full gång den så kallade Svingen vid Norrlands universitetssjukhus och campus. Varje vecka skördar man grödor i form av bland annat sallad, olika kålsorter och örter som säljs till umeåborna.

Harvests vision är en hållbar matproduktion och att tillgängliggöra lokalproducerad mat. Detta gör de genom hydroponisk odling, en odlingsteknik som sker inomhus i ett slutet system. Odlingen sker vertikalt i det perfekta klimatet för grödor att gro i. Solljus ersätts av ledbelysning och istället för jord används pluggar av nedbrytbar mossa och torv. Med denna odlingsteknik sparar man cirka 96% av den vattenåtgång som går åt vid odling på friland.

– Hydroponisk odling är ingen ny idé som vi kommit på, men hur man applicerar nya affärsmodeller på det här området och hur man för in matproduktionen i människors vardag, är ett nyare sätt att tänka. Det handlar om att bli mer mån om livsmedelskedjan, säger Daniel Remes, en av grundarna.

Harvests affärsutvecklare Kjell Öberg har coachat teamet i bolagets olika faser, ett stöd teamet beskriver som väldigt värdefullt. Teamet lyfter tre specifika områden i affärsstödet som betytt särskilt mycket; varumärkesbyggandet, stöd vid ansökan om finansiella medel och kommunikationsarbete.

– Vår affärscoach Kjell Öberg är väldigt specifik och vi får extremt bra råd. Alltid när vi hör av oss får vi tillbaka något som vi kan reagera ordentligt på, säger Daniel

Affärsutvecklaren Sara Olofsdotter har hjälpt Harvest att ta fram ett så kallat Brand Wheel, ett verktyg för att definiera bolagets varumärke och värdeerbjudande.

– Som startup har man ibland många idéer som absolut inte är relevanta och det måste man få höra. Hjälpen med varumärkesbyggandet har varit jättebra.

En fråga de flesta startups ställs inför är hur de ska finansiera sitt projekt. Harvest fck hjälp att skriva en ansökan för finansiellt stöd från Region Västerbotten, en ansökan som kom att beviljas.

– Förutom att hjälpa till att utforma ansökan följde vår affärsutvecklare även med på möten. Inkubatorn ger legitimitet för de tar inte in vem som helst och de grottar i de tuffa frågorna, säger Daniel.

Orak väg men framåt

Ett startups resa går sällan rakt fram och Harvest är inget undantag. Bolagets teknikpartner finns i USA, med underleverantörer i Asien, och när pandemin bröt ut blev de snabbt varse om att de skulle behöva vänta på sin odling. När Harvest till slut fått sin utrustning var platsen där deras fönsterlösa växthus skulle stå inte längre tillgänglig och i cirka sex månader befann sig bolaget i ett stadie där det mesta var väldigt oklart. Men, Harvest hade is imagen och trodde stenhårt på att det skulle lossna, vilket det till slut gjorde.

Varje tisdag och fredag har Harvest utlämning av skördar och du bokar enkelt din kasse här.

Hydroponisk odling

En odlingsteknik som sker inomhus i ett slutet system. Odlingen sker vertikalt i det perfekta klimatet för grödor att gro i. Solljus ersätts av ledbelysning och istället för jord används pluggar av nedbrytbar mossa och torv. Med denna odlingsteknik sparar man cirka 96% av den vattenåtgång som går åt vid odling på friland.


Text av: Hedda Dahlström

Publicerad: 9 mars, 2021



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Hedda Dahlström

9 mars, 2021