Affärsliv

Affärsliv speglar it-företagens möte med studenter

It-branschens möte med it-studenter uppmärksammas när Västerbottens Kurirens nya tidning Affärsliv lanseras i veckan. Tidningen ska spegla näringsliv och företag i regionen och säkert kommer it-företagens villkor att synas mer i spalterna.

– Vi vill har fler anställda, vi vill ha de bästa, säger Anna Theorin från Acino till Affärslivs utsände reporter som bevakar arrangemanget Räkmackan på Umeå universitet.

Räkmackan är ett återkommande möte mellan företag och studenter för att ge dessa en chans att lära känna varandra bättre. Denna gång var det it-branschen som mötte blivande systemvetare, datavetare, interaktionsdesigners och beteendevetare med inriktning mot it-miljöer. Med på plats var VK:s nya näringslivstidning Affärsliv.

– Vi har inspirerats en hel del av DI Weekend när vi gjort vår tidning. Tidningen har ett spänstig tilltal och vi satsar hårt på bra text- och bildmaterial. Den riktar sig inte enbart näringslivstoppar utan hela vår läsekrets, säger VK:s chefredaktör Ingvar Näslund i ett pressmeddelande.

Tidningen Affärsliv delas ut till VK:s prenumeranter och har som syfte att lyfta fram personer och näringsliv inom Umeå och Västerbotten. Första numret innehåller även en intervju med superföretagarna Krister Olsson och Hilding Holmqvist.

Affärsliv kommer ut sex gånger per år, nästa gång den 19 april.

Här kan du läsa mer om
Räkmackan då it-företag mötte studenter.

Text och foto: Mikael Hansson