Internationella och svenska föreläsare kommer till Creative Summit 2018 för att tala om framtidens arbete.
Internationella och svenska föreläsare kommer till Creative Summit 2018 för att tala om framtidens arbete.

AI, robotar och framtidens arbete

Hur ser framtidens arbete ut med artificiell intelligens, robotar och nya kreativa processer? Det är frågor som Creative Summit tar upp.

Framtidens arbete kommer att bjuda på nya förutsättningar och ställa krav på nya typer av ledarskap. Hur ser jobben och arbetsplatserna ut i en digitaliserad framtid? Vilka utmaningar och möjligheter innebär artificiell intelligens och robotar? Kommer de ersätta mänsklig kompetens eller öppna upp för mer kreativitet?

Creative Summit i Skellefteå, 19 juni, fortsätter jakten på svaren om vad som formar framtidens jobb.

Som tidigare år deltar ledande internationella och svenska experter som ger sina infallsvinklar på det epokskifte som vi står mitt i.

Moderator är Maddy Savage, en prisbelönt BBC-medarbetare och podcastare som brinner för att skildra personliga historier och trender från den skandinaviska startup-scenen. I november 2017 hamnade hon på listan över de 100 mest inflytelserika personerna inom den nordiska techindustrin.

På talarlistan finns Corporate Rebels som tagit på sig uppgiften att göra det roligare att jobba. De sa upp sig från sina frustrerande kontorsjobb och gav sig ut i världen för att träffa de mest inspirerande entreprenörerna, akademikerna, organisationerna och företagsledarna som nått framgång genom att jobba på helt nya sätt.

Anna Ploszajski är materialforskaren, ingenjören och kommunikatören som 2017 utsågs till Young Engineer of the Year av Royal Academy of Engineering. Hennes nuvarande forskning kretsar kring 4D-printing, material med förmågan att ändra form och funktion då de utsätts för fukt, värme, ljus eller magnetism.

Jas Sidhu leder arbetet med disruptive innovation på PwC UK och hjälper kunder att förutse disruption och att våga förändra sina egna affärsmodeller. Han spelar en ledande roll när det gäller att bygga upp användandet av artificiell intelligens på PwC vilket inkluderar transformation av tjänster så att AI används för jordens och mänsklighetens bästa.

Markus Hällgren är professor i management på Umeå universitet. Han har studerat beslutsfattande i extrema miljöer som bergsklättringsexpeditioner och inom akutsjukvård och polisväsende.

Caroline Fjellner är grundare och vd på &frankly – ett nytt verktyg för medarbetarengagemang som ska få människor att le istället för att gäspa käken ur led.

Jessica Marquez är kreativ teknolog och ingenjör på W+K Lodge och har studerat datavetenskap och kläddesign vid San Fransisco State University. Hon blandar design med framväxande teknologier för att skapa magiska upplevelser, fysiska installationer och digitala innovationer.

Adele Major är exekutiv producent på W+K Lodge i Portland, Oregon. Adele var digital producent för Greenpeaces episka havsresa Defending Our Oceans, har jobbat som onlinereporter på BBC och har varit producent på renommerade kreativa byråer som Hi-ReS!, B-Reel och North Kingdom.

Stefania Druga är magisterstudent och forskarassistent i forskargruppen Personal Robots vid Massachusetts Institute of Technology. I sin forskning studerar hon hur barn tillsammans med sina föräldrar interagerar med det växande antalet smarta och sammanlänkade leksaker.