Aktieskutt för hockeyspel från Skellefteå

Fördubblade intäkter för Gold Town Games och ett rejält lyft på aktiemarknaden. Spelbolaget från Skellefteå är mycket nöjd med lansering av hockeyspelet World Hockey Manager.

Den 30:e november lanserades World Hockey Manager globalt med primärt fokus på Kanada och USA som står för över hälften av antalet användare. Totalt laddade cirka 113 000 iOS- och Android-användare ner World Hockey Manager under december månad.

Antalet dagliga aktiva användare steg också mycket kraftigt under december månad från 9 000 till 20 000 användare.

– Vi är mycket nöjda med den globala lanseringen både gällande antalet nedladdningar, kostnaden för dessa och att Gold Town Games intäkter under perioden mer än fördubblats, säger vd Pär Hultgren.

Den lyckade lanseringen har också fått börsnoterade Gold Town Games aktie att skjuta i höjden. I slutet av november 2017 värderades aktien till 2,6 kronor men efter december månads lansering steg aktien till som mest 9,88 kronor (180115).

Gold Town Games har även som målsättning att lansera ett liknande spel för fotboll. Tanken är att släppa World Football Manager innan sommarens fotbolls-VM.

Fakta om Gold Town Games
Gold Town Games AB är ett spelutvecklingsbolag med säte i Skellefteå. Bolaget, som leds av VD Pär Hultgren, består av en grupp personer med gedigen erfarenhet av free-to-play, som är den dominerande affärsmodellen i mobilspelsbranschen. Bolaget fokuserar idag helt på sportmanagerspel för de två största mobila plattformarna iOS (Apple) och Android (Google). Bolagets första speltitel, World Hockey Manager (WHM), lanserades globalt i slutet av 2017. Målsättningen är att fortsätta utveckla det populära hockeymanagerspelet och använda sin egenutvecklade teknik- och designplattform till fler managerspel inom lag- och arenasporter.