Alexander Bard.
Alexander Bard menar att internet kastar om alla tidigare maktstrukturer.

Alexander Bard: Vi står inför en ny tidsålder

Internet kastar om makten i samhället. Alexander Bard kliver fram med ett budskap om en ny tidsålder som bygger på delande när han inleder Webbdagarna i Stockholm.

De gamla makthavarna är döda. De är krossade av den nya tekniken som via internet ger makt åt alla de som tidigare inte haft någon röst. Först ut av alla talare på Webbdagarna i Stockholm är Alexander Bard. Fortfarande är han kanske mest känd som musikartist i Army of Lovers eller bångstyrig jurymedlem i Idol. Men vid sidan nöjesscenerna odlar han också ett kändisskap som internetfilosof, och inte att förvånas så är han även här bångstyrig.

Det gamla är dött, något nytt håller på att födas, är Alexander Bards stridsrop i sin föreläsning inför 1 600 deltagare som deltar på Webbdagarna. Under sina 30 minuter på scenen hinner han häckla det mesta. Kyrkor, direktörer, sökmotoroptimerare, traditionella medier och teknikchefer som lever kvar i det traditionella får alla sina örfilar. Alla som, enligt Bard, inte insett de enorma möjligheterna i den revolution som internet står för kan häcklas.

En ny tidsålder

Så förklarar han vad det nya består i. Det handlar om en participatorisk tidsålder, som han kallar det. En era då vi delar med varandra, då de som tidigare inte har haft makten nu med internet får röst och kraft.

– Vi bygger en värld där vi kopplar ihop kedjor av trovärdighet. Online kommunikation är tricket för att klara detta, säger Alexander Bard.

– Det trovärdiga hittar vi idag genom algoritmerna och genom blockkedje-tekniken kommer det att automatiseras, fortsätter Alexander Bard, och menar att hotellkedjor och företag idag är livrädda för de rekommendationer som kunder idag kan lämna efter sig på internet. Om servicen eller produkten varit dålig kommer en saftig vidräkning via nätet.

Gamla roller byts ut

Den gamla tidens CTO (teknikchefen), eller CIO (informationschefen), kommer att missa omställningen, profeterar Alexander Bard. Istället ser han en ny roll som kan leda de gamla företagen rätt på de nya vägarna.

– Det är CDO, Chief Digital Officer, ofta en tjej på 30 år, chef för de sociala medierna, som håller på att ta över hela företag, säger Alexander Bard.

Det är här som hans kärnbudskap ligger. Den participatoriska tidsåldern, den tidsålder då vi har fått teknik som gör det möjligt att dela med oss, att skapa dialoger och samtal över hela jorden. Det globala blir till en självklarhet, menar han och hävdar att alla som inte twittrar på engelska är förlorare.

Twittra på engelska

– Hur många av er twittrar på engelska och bara på engelska, frågar han de 1 600 deltagarna på Webbdagarna.

– Det finns nio miljoner svenskar, men tre miljarder som talar engelska. Twittrar jag på engelska kan jag ha följare över hela världen.

– Ni som inte gör det är dumma i huvudet, ni är tröga klossar som inte vill röra på sig. Man måste vilja förändra sig, slår han fast med en emfas som kanske bara Alexander Bard kommer undan med.

Webbdagarna har inletts och 1 600 deltagare har redan efter första föreläsningen fått en omtumlande upplevelse.