Andreas råd till företagare: ”Träffa kunderna tidigt!”

Andreas Lind är en av affärscoacherna inom InfoTech Umeå som hjälper nystartade företag att ta sina första steg. Våga tro på vad du gör och utgå från kundens behov, är hans råd till entreprenörer.

Andreas Lind har blick för it-satsningar. Med stor erfarenhet från sin tid som företagare och som grundare av en av Sveriges största sajter, bloggnätverket Devote, med över 700 000 besök i veckan har Andreas Lind mycket att ge som affärscoach. Det är också hans vardag idag när han inom satsningen InfoTech Umeå på företagsinkubatorn Uminova Innovation hjälper nystartade företag att hitta rätt i sina tidiga faser.

Våga satsa

–  Jag har från min egen tid som företagare lärt mig att det är mycket viktigt att våga satsa och tro på vad man gör samt att hela tiden utgå från kundens behov. Gå ut och prata med kunder, och låt dem gärna vara delaktiga i ert utvecklingsarbete så tidigt som möjligt, fortsätter Andreas Lind.

Det tar tid i början, understryker han, men gör man ett bra jobb kommer man dit man siktar. Men det är viktig att inse att man kommer att få lägga ner mycket tid och kanske inte alltid ta ut någon ordentlig lön under den första tiden.

– Idag får jag som affärscoach vara ett bollplank som kan peppa och utmana nya företag och människor som har kreativa idéer. Jag hoppas kunna tillföra mod att våga satsa på sin idé samt dela med mig av mina erfarenheter, fortsätter Andreas Lind, väl medveten om det värdefulla i att ha någon att bolla sina idéer med.

Utvecklar it-idéer

Som affärscoach på Uminova Innovation lägger Andreas en stor del av sin tid på entreprenörer som söker sig till satsningen InfoTech Umeå. Här finns företagare som riktar in sig på it-branschen, något som Andreas tycker är extra roligt eftersom det kan gå så snabbt framåt inom det området.

– Det går snabbt att testa mot kunder för en verifiering och man behöver inte heller vänta på rätt läge i staden för en fysisk butik, förklarar Andreas.

– Att jobba med it-utveckling ger också en känsla av att skapa något, det är mitt sätt att vara kreativ, säger Andreas Lind.

Egen erfarenhet av företagande

Att Devote skulle bli en sådan enorm succé och samla hundratusentals besökare anade nog ingen när Andreas Lind tillsammans med en kompis byggde det första enkla bloggverktyget som skulle bli grunden till det bloggnätverk som idag är en av Sveriges största sajter.

Med en målgrupp av främst unga kvinnor som bloggar om mode, inredning, design, livsstil och skönhet har Devote haft en stadig tillväxt sedan starten 2007 med idag över 700 000 besök i veckan. Bloggnätverket är helt annonsfinansierad och för användarna är det gratis att blogga.

Marknadsföring på internet

Redan några år innan Devote startade förstod grundarna att marknadsföring på internet var ett växande område. Tillsammans bildade de ett företag där de skulle hjälpa andra företag att nå ut med sina kampanjer och erbjudanden till kunder via nätet.

– Affärsmodellen var att få människor att dela med sig av sina kontaktuppgifter, samla dessa i en medlemsdatabas och sedan erbjuda företag möjlighet att skicka ut reklam och marknadsföring.

– På så sätt kunde vi hjälpa företag att få nya kunder genom kampanjsidor, tävlingar och viral marknadsföring. Det växte snabbt och vår databas bestod av 400 000 medlemmar, förklarar Andreas Lind.

Genomslag för kampanjer

Allt detta skedde omkring mitten av 2000-talet och efterfrågan var redan stor i branschen. Det ledde till att de gick samman med fler partners för att bilda säljbolaget Adlantic Media, som skulle kunna verka en nivå upp i ledet och erbjuda tjänster direkt till kund. Många av företagen man knöt till sig var tidningsförlag, film- och bokklubbar som byggde på prenumerationstjänster.

– Genom att vi partners i Adlantic Media hade eget mediautrymme så kunde vi erbjuda de kampanjer vi sålde in till över 1,5 miljoner medlemmar redan från start.

Unga kvinnor som målgrupp

Andreas och hans kompis jobbade samtidigt vidare med sin egen medlemsdatabas och såg att gruppen unga kvinnor blev allt större och mer aktiva på internet. Därför kom idén att göra en särskild satsning för denna målgrupp. Det blev starten på Devote som fick en mycket snabb tillväxt och idag har över 700 000 besökare varje vecka.

Devote blev så småningom uppköpt av ett annat bolag och numera är Andreas Lind inte inblandad i det dagliga arbetet.

Text och foto: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 17 september, 2012



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

17 september, 2012