För mig är det extremt viktigt att vi kan testa saker och låta nya talanger vitalisera hela bolaget, säger Carl-Johan Hultenheim, vd för Atea, i samband med konferensen Digitala strategier.
För mig är det extremt viktigt att vi kan testa saker och låta nya talanger vitalisera hela bolaget, säger Carl-Johan Hultenheim, vd för Atea, i samband med konferensen Digitala strategier.

Atea satsar på unga talanger

Atea vill hitta nya unga talanger. Samverkan med sommarentreprenörsprogrammet på Uminova Innovation är en del av det.

Förra veckan möttes närmare 400 av Sveriges mäktigaste IT-ledare och verksamhetsledare under konferensen Digitala strategier i Stockholm arrangerad av Atea och Dagens industri.

– Vi behöver den här typen av mötesplatser där vi kombinerar IT-ledare med verksamhetsledare. Det är en riktig smältdegel mellan IT och verksamhet, säger Carl-Johan Hultenheim, vd för Atea, i en paus under konferensen då han möter Infotech Umeå.

Unga talanger

Carl-Johan Hultenheim understryker vikten av att arbeta med unga talanger för att IT-branschen ska kunna utvecklas. Ett exempel finns i Göteborg där Atea startat en ny satsning på unga talanger under namnet Atea Accelerate program. Syftet är att attrahera unga medarbetare direkt från universiteten.

Programmet omfattar en sex månader lång intensivutbildning som kombinerar teori med praktik och förbereder deltagarna för en framtid som IT-konsult. Efter årets pilotprojekt är förhoppningen att programmet också ska kunna starta i fler delar av landet.


Med på konferensen Digitala strategier var bland annat Jörgen Winqvist, platschef Atea i Umeå, David Lindström, affärschef Umeå Energi Bredband, David Carlsson, vice vd Baltiggruppen, Per Lundberg, IT-ansvarig Balticgruppen, och Mats Berggren, vd Umeå Energi Bredband.

Sommarentreprenörer

Också i Umeå arbetar Atea för att hitta nya unga talanger. En del av detta är årets samverkan med Uminova Innovation och sommarentreprenörsprogrammet.

– Det har varit en riktig energi-boost att jobba med sommarentreprenör från Uminova Innovation, menar Jörgen Winqvist, platschef på Atea i Umeå, och en av deltagarna på konferensen Digitala strategier.

Atea i Umeå har under sommaren tagit in studenterna Karolina Drobotowicz och Wiktor Szulfer som sommarentreprenörer.

– Att bidra till att fler sommarentreprenörer kan genomföra uppdrag i Umeå är inte bara en bra sak att sponsra utan det är även väldigt inspirerande för oss att få jobba nära startups. Inom ramen för uppdraget startar entreprenörerna upp många gånger sitt första företag i karriären, har Jörgen Winqvist kommenterat samarbetet i en tidigare intervju på Infotech Umeå.

– Genom att stötta framtidens studenter med en ersättning så de kan genomföra spännande uppdrag och ge kundnytta samtidigt som vi på Atea utvecklar oss själva ger en energi-boost. Till skillnad från en reklamskylt i en idrottshall, med vår logga, känns detta mer i linje med vår vision på Atea, säger Jörgen Winqvist.

Vitalisera hela bolaget

Även Carl-Johan Hultenheim betonar samarbetet med unga talanger som viktigt.

–Vi jobbar vi aktivt med universiteten. Vi vill ha in nya talanger och en mångfald som kan utveckla Atea på ett nytt sätt. För mig är det extremt viktigt att vi kan testa saker och låta nya talanger vitalisera hela bolaget, säger Carl-Johan Hultenheim.

Västerbotten och Örnsköldsvik var bra representerade på konferensen med deltagare från bland annat Atea, Boliden, Umeå Energi och Balticgruppen.

Bland föreläsarna på Digitala strategier fanns bland annat Peter Burman, projektledare för gruvautomationsprogrammet, Boliden, Karl-Henrik Sundström, vd, Stora Enso, Hélène Barnekow
vd, Telia Sverige, och Jan Fjordell, vd, Tekniska Verken i Kiruna AB.