Augmented reality i butiken

Digital skattjakt i Utopia för alla barn. Med augmented reality-teknik vill Thnx Innovation ge ny digital funktion till fysiska butiker.

Augmented reality, AR, är en teknik som gör det möjligt för digitala objekt att samspela med den verkliga världen. Genom att användaren betraktar världen genom en digital skärm, så som en telefon, kan upplevelsen förstärkas med intelligens och digitala verktyg.

På Skärtorsdag ska alla barn som vill få testa tekniken i gallerien Utopia i Umeå. Då blir det digital skattjakt med stöd av en helt ny app som startup-företaget Thnx Innovation utvecklat.

Augmented reality i butiken

Thnx Innovation, ett bolag som fått stöd av inkubatorn BIC Factory, har sedan 2017 arbetat med en ny produkt baserad på sammansatt verklighet, augmented reality. Syftet med produkten är att förstärka handeln i den fysiska butiken med hjälp av ny AR-teknik och andra digitala funktioner.

Grundtanken är att skapa en digital värld i den fysiska butiken och lägga till funktioner som förstärker konsumentens upplevelse av handeln i butiken och tillhandahåller funktioner som underlättar och ökar antalet köp som utförs i butiken.

Det digitala äventyret som barn i åldern 5-13 år får vara med om utgår från ekorren TiHi som älskar att vara ute på nya äventyr för att hitta olika skatter i den digitala världen. Se mer på digitala äventyrets sajt Titta Hitta.