Fredrik Lundberg
Fredrik Lundberg, bankchef på Danske Bank, ser gärna it-företagare bland bankens kunder.

Bankchefen med koll på it

Nya möjligheter öppnar sig för it-entreprenörer när Sveriges största banker lanserar tjänsten Swish för mobila betalningar. Då spelar bankerna en viktig roll för it-företagare som vill förverkliga sina drömmar, menar Fredrik Lundberg, bankchef för Danske Bank i Umeå.

Människors behov av att kunna betala på olika sätt ökar, inte minst med hjälp av mobiltelefonen. Det är bakgrunden till att Sveriges sex största banker i dagarna lanserar
tjänsten Swish, som enligt bankerna pekar mot ”en framtid när det går att glömma plånboken hemma och ändå ha sina pengar enkelt tillgängliga”.

Den privata konsumtionsmarknaden tar därmed ett nytt steg och de entreprenörer och företagare som vill ta del av teknikutvecklingen måste vara alerta och ha koll på hur detta påverkar deras affärsmodeller.

Idén måste vara skalbar

– Den idé du har som entreprenör måste vara skalbar för att du ska kunna tjäna pengar. Med ny teknik och infrastruktur är marknaden helt plötsligt så mycket större. Torget är idag hela världen och då är det nödvändigt att du kan få fram en skalbarhet som gör att du kan utnyttja den marknaden, förklarar Fredrik Lundberg, bankchef för
Danske Bank
i Umeå.

Vi möts på översta våningen i Thulehuset vid Tegsbron. Här har Danske Bank sitt kontor i Umeå och Fredrik Lundberg kan från fönstren se ut över mängden av byggkranar i centrala Umeå. Här syns det påtagligt hur staden växer.

Men inte bara på ytan utan också under ytan händer det mycket i Umeå. Nya betalsystem som Swish, som gör det möjligt att föra över pengar via mobilens telefonnummer, kan skapa nya alternativ för företag att bygga ut sina affärsmodeller.

Duktiga entreprenörer som ser möjligheter

Fredrik Lundberg har själv en bakgrund som it-konsult vilket gör att han i sitt nuvarande arbete som bankman har ett särskilt öga för hur digital teknik påverkar företagande.

– Det är viktigt att entreprenörer utnyttjar den nya infrastrukturen, de nya distributionsvägarna och de nya betalsätten, säger Fredrik.

Han nämnar spelmarknad som ett tydligt exempel. Här har företagare hittat ett system som gör att de kan ta lite eller inget betalt för tjänsten från början för att sedan tjäna pengar på andra sidan.

– De som är duktiga på att utnyttja den nya infrastrukturen och de nya plattformarna hittar rätt tid och plats för var man kan ta betalt i den här kedjan.

Men det gäller att inte slå sig till ro. Fredrik Lundberg menar att med den snabba teknikutvecklingen har entreprenören ett öppet fönster som är möjligt att utnyttja för en period innan den nya tekniken blir var mans egendom. Sedan måste entreprenören göra något nytt, när kompetensen blir spridd.

Men Fredrik påpekar också att det i Umeå finns den andra sortens it-entreprenörer som kan bygga affärer utifrån avknoppningar från forskning vid universitetet. Där kan affärsmodellerna se lite annorlunda ut när man använder den infrastruktur som finns tillgänglig för att bygga företag kring den kunskap som forskningen lägger grunden till.

Banken måste förstå branschen

– Som bank måste vi förstå de företagare som vill etablera sig inom it-branschen. Jag vill påstå att vi är den bank i Umeå som har störst erfarenhet från it-området eftersom flera av oss som jobbar här har egen erfarenhet från branschen, menar Fredrik Lundberg.

Fredrik Lundberg menar att it-branschen inte behöver vara mer riskabel än andra men det är viktigt att banken förstår dess förutsättningar för att eliminera de risker som finns.

– Vi måste förstå deras affärsmodeller, hur de tjänar pengar och hur marknaden ser ut.

Hur det blir med nya tjänsten Swish återstår att se. Eftersom den är så ny behöver entreprenörer ytterligare tid för att utforska de nya möjligheter som ett sådant mobilt betalsätt kan innebära. Att Fredrik Lundberg som bankman vill hjälp entreprenörerna i de nya utmaningarna är uppenbart.

Text och bild: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 18 december, 2012



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

18 december, 2012