Bästa läraren använder webben

– Jag tror faktiskt att mina videoföreläsningar uppskattas mer än när jag är live, säger Stig Jacobsson som är en mycket uppskattad pedagog och har förmågan att väcka intresse för sitt ämne farmakologi. Nu har han vunnit pris för sin pedagogiska talang och sina webbkurser.

Stig Jacobsson är lärare och webbansvarig vid Institutionen för farmakologi och klinisk neurovetenskap. Han är mycket uppskattad bland studenterna och får årets pedagogiska pris vid medicinska fakulteten. Priset, som delas ut av Grundutbildningsnämnden, innebär förutom äran även en prissumma på 50 000 kronor.

Redan omkring år 2000 började man på Stig Jacobssons avdelning lägga ut läromaterial på nätet. I och med att Receptarieprogrammet, som är en distansutbildning, startade 2003 fick man anledning att fördjupa sitt pedagogiska arbetet på internet och idag har man hela undervisningspaket på nätet med tydliga målbeskrivningar, powerpoint-presentationer, labb-övningar i flashformat och inte minst videoföreläsningar.

Sparar inte tid

– Det här tillhör framtiden. Men man får inte tro att det sparar tid. Det är väldigt mycket jobb att sjösätta ett sådant här projekt. Man ska skriva manus, spela in, få in filmen i datorn och sedan få det att se bra ut, och det tar tid, åtminstone för mig, säger Stig Jacobsson.

Men fördelarna är många. Inte minst kan distansstudenterna på detta sätt få en mer varierad och intressant undervisning. Men också de studenter som är på campus kan använda videoföreläsningar för att se om vissa moment.

– En del av oss gör sig bäst när vi får bli omtagna en gång till, säger Stig Jacobsson och skrattar. Det märks att han har mycket humor och att han gärna vill bjuda på sig själv under inspelningarna.

Spelar in i olika miljöer

Någon film har Stig spelat in hemma i morgonrock för att illustrera en patient som är sjuk. Andra gånger har han stått utanför Umedalens numera nedlagda mentalsjukhus och spelat in en föreläsning om psykofarmaka.

Visst kan det vara stökigt med bygglampor för att få rätt ljus och trixande med mikrofoner för ljudet, men det är ändå värt besväret, menar Stig Jacobsson.

– En videoföreläsning ska vara kort och intresseväckande och jag tror faktiskt att mina videoföreläsningar uppskattas mer än när jag är live. Jag tycker inte om att leka stand up-komiker under en live-föreläsning men på video kan man liva upp det och göra det mer intressant genom att låtsas göra experiment eller spela sjuk i hemmiljö, förklarar Stig Jacobsson.

Stig Jacobsson 

En videoföreläsning har Stig Jacobbson spelat in i morgonrock i badrummet för att illustrera vad som händer i kroppens celler om man är sjuk och tar läkemedel mot huvudvärk. 

Formatet tvingar honom att fokusera

Men han menar också att det korta videoformatet med föreläsningar på tio till femton minuter tvingar honom att fokusera, inte minst eftersom han har manus som han följer.

– Då kondenserar man det som är viktigt och centralt och det är något jag kan ta med mig till mina live-föreläsningar.

Kurserna i farmakologi är mycket uppskattade och avdelningen möter omkring 1500 studenter varje år. Studenterna har visat Stig sin uppskattning genom att starta en särskild fan club pa Facebook enbart för honom och när detta skrivs har den 131 medlemmar.

Stig Jacobsson är djupt hedrad av utmärkelsen, men påpekar att hela enheten för farmakologi ligger långt framme vad gäller att använda datorer och webb i undervisningen.

– Man är förstås aldrig ensam om sådana här framgångar. Alla lärare på farmakologen arbetar aktivt med flexutbildning. Att just jag får utmärkelsen beror nog mycket på att jag har ett stort teknikintresse och driver på utvecklingen av webbaserad utbildning.

Han har även haft stor hjälp av spetskompetens inom informations- och kommunikationsteknik från bl a Universitetspedagogiskt centrum (UPC) för att kunna förverkliga sina ideer.

Motiveringen för nomineringen lyder:
”Med sin innovativa undervisning med många inslag på webben visar Stig Jacobsson vägen för studenter på flera av fakultetens program. Han driver ett pedagogiskt utvecklingsarbete med hög ambition och stort engagemang, och är en pionjär inom utveckling av internetdistribuerad, s.k. FLEX-utbildning, ett område inom vilket han framställt mycket uppskattat undervisningsmaterial.”

Priset kommer att delas ut vid Umeå universitets vårpromotion lördag 29 maj.

Text och foto: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 6 april, 2010



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

6 april, 2010