Annakarin Nyberg och Underbara Clara
Annakarin Nyberg, författare och forskare, tillsammans med Clara Lidström, som driver bloggen Underbara Clara, föreläste när nätverket winIT bjöd in till en kväll om bloggande.

Bloggandet som blev ett jobb

Föreläsningssalen på Sogeti i Umeå fylldes till brädden när winIT-nätverket bjöd in till föreläsning ”Från blogg till jobb”. Att tjäna pengar på sin blogg är ett ämne som berör.

När winIT, ett nätverk för kvinnor i it-branschen, bjöd in till föreläsning om bloggande fylldes lokalen hos Sogeti. Föreläsare var Annakarin Nyberg som precis kommit ut med sin bok
Digitalt entreprenörskap, och Clara Lidström som driver bloggen
Underbara Clara.

Vi har numera hundratusentals bloggar registrerade i Sverige, och många av dem drivs av kvinnor. De flesta av dessa kvinnor bloggar på fritiden, och tjänar inga pengar på det, men det finns också en hel del exempel på de som kan driva företag genom sina bloggar. Forskaren och författaren Annakarin Nyberg bestämde sig för att skriva en bok och lyfta fram några av de framgångsrika bloggare som har professionaliserat sin fritidssyssla. 

Boken Digitalt entreprenörskap riktar sig till två målgrupper. Dels till studenter och elever på universitet, högskola och gymnasium, och dels till befintliga eller blivande företagare som funderar över om nätet kan vara någonting för dem och deras företag.

17 strategier för bloggare

Annakarin har följt hundratals bloggare över åren och i sin bok har hon lyft fram åtta av dem som har valt att gå från hobby till jobb, och skapa företag. Annakarin visar på hur de har gått tillväga för att tjäna pengar på sina bloggar. Hon visar också på 17 konkreta strategier för hur man kan göra om man vill ta sitt företag ut på nätet. Strategierna handlar om att bygga sitt varumärke, etablera hållbara kundrelationer och bedriva kostnadseffektiv marknadsföring via sociala medier.

– Jag har sammanfattat erfarenheterna av att ha följt alla dessa entreprenörer på deras väg mot företagandet i 17 strategier. För dem som har tankar på att ta sitt företag ut på nätet finns många lärdomar att ta till sig från de här kvinnorna, säger Annakarin.

Hjälper varandra

De bloggare som medverkar i boken hade till en början inte en tanke på att deras intresse skulle leda till ett företag.

Ett tydligt drag som Annakarin såg under jobbet med boken var att de här kvinnorna var generösa och hjälptes åt och stöttade varandra, och det är också en bidragande orsak till att det har kunnat spira företagande i den här gruppen.

– Beroende på vart man befinner sig på nätet växer det fram olika sociala spelregler och språkliga koder. Just bland de kvinnor som jag har följt har det till exempel varit viktig att vara generös mot andra och man har också värdesatt att nätverka och inte konkurrera. Många av de här kvinnorna är framgångsrika just för att de har skapat starka relationer, byggt strategiska nätverk, har bidragit till en kultur där man lyfter varandra och är frikostig med länkar, kommenterar varandras inlägg och kommunicerar med sina läsare, menar Annakarin.

En av Sveriges största bloggar

En av de åtta bloggare som har granskats i boken är Clara Lidström som driver en av Sveriges största bloggar, Underbara Clara. Clara har cirka 1,6 miljoner sidvisningar i månaden och 250 000 unika besökare. Hon har fått en rad utmärkelser, har prytt ett flertal omslag för de stora nationella livsstilsmagasinen, varit Sommarpratare i P1, medverkat i Gokväll i SVT och har idag ett eget radioprogram. Tillsammans med Annakarin föreläser hon om att driva företag genom sociala medier och om att gå från hobbybloggare till att driva sin blogg som ett företag.  

– När jag började blogga för sex år sedan visste jag inte hur man bifogade ett dokument i ett mail, och visste knappt vad AB stod för, säger Clara Lidström på fullaste allvar. I dag driver hon företaget Underbaraclara AB och försörjer hela sin familj på företaget.

– När Annakarin ringde upp mig för att fråga om jag ville medverka i hennes bok så sa jag: ”Nej, jag har ingenting att bidra med, jag vet ingenting om företagande och entreprenörskap, jag försörjer bara min familj med den här bloggen”. Men Annakarin talade om för mig vad jag hade lyckats med och hur viktigt det var att andra fick ta del av min berättelse som ett gott exempel. Hon gav mig självförtroende helt enkelt, säger Clara Lidström.

Nyanserad syn på bloggare

– När vi är ute och föreläser möter vi många föreställningar om vem bloggaren är och vad bloggande handlar om. Många föreställningar bottnar i idén om att det bara är unga tjejer som söker bekräftelsebehov och diskuterar vad andra menar är oviktiga saker. Vad vi försöker göra är att nyansera föreställningarna och visa upp andra exempel på hur bloggar kan användas. När jag samlade material till boken följde jag hundratals bloggare i åldrarna 25-60 och jag upptäckte att det finns otroligt mycket kunskap som de här kvinnorna har lärt sig på vägen, säger Annakarin.

Hon berättar om en av de bloggande entreprenörerna i boken som med tiden har blivit mycket duktig på att fotografera och som idag bland annat håller kurser på fotoutbildningar.

– Trots det tittar de konstigt på henne när hon kommer in i en butik och ska köpa en ny kamera. Hon kan nämligen inte uttrycka sig med de tekniska termerna. Hennes fotokunskaper sitter i känslan, och den känslan är så pass god att hon försörjer sig som fotograf idag, berättar Annakarin.

Det är många som har hört av sig till Annakarin efter att boken kom ut. Flertalet tidningar har skrivit om den och hon får idag många förfrågningar om föreläsningar. Hur är det möjligt att tjäna pengar på sin blogg? Och är det överhuvudtaget okej? Det är frågor som ofta kommer upp i sammanhanget.

– Kvinnorna i min bok visar att det uppenbarligen är möjligt. De är också så spännande att berätta om deras erfarenheter just för att de från början varken behärskade datorer eller närde drömmar om ett liv som företagare.

Fakta om winIT

Föreläsningen med Annakarin Nyberg och Clara Lidström arrangerades av
nätverket winIT
som har över 2000 medlemmar på 14 svenska orter. Det är därmed Sveriges största och mest utbredda nätverk för kvinnor i IT-branschen enligt en kartläggning gjord av Computer Sweden.

Målsättningen med winIT är att skapa lokala nätverk så att kvinnor i IT-branschen kan träffas, nätverka och inspirera varandra.

Text och foto: Emma Lindqvist