12 affärsidéer ska testas under hösten. Har de verklig potential eller inte? Det tar man bara reda på genom dialog med möjliga kunder.

Bootcamp startskottet för 12 nya startupresor

En resetoalett för rullstolsburna, en ny fiskerulle och en innovation för att upptäcka sprickor i läckande rör. Bredden på affärsidéerna i höstens startupprogram blev en stor inspirationsinjektion, knappt hann det börja förrän deltagarna började ”idéa” åt varandra.

Startskottet för höstens omgång av Startupprogrammet gjordes i form av ett 24 timmar långt bootcamp i vackra Tavelsjö utanför Umeå. Deltagarna hade inte träffat varandra innan, och de inledande pitcharna var första gången de fick ta del av varandras affärsidéer. En efter en fick de under tre minuter berätta det viktigaste, och pitcherna möttes av applåder, frågor, tips och frön till idéer om möjliga samarbeten teamen emellan. Gruppen var överens om att höjden på affärsidéerna var genomgående mycket hög. Överraskande hög.

– Det är en jätterolig grupp med vanvettigt olika idéer. Att lyssna till de andra berätta stimulerar mig direkt att tänka på ett nytt och annorlunda sätt. Det är spännande att nya idéer kan dyka upp från så oväntade håll, säger Agneta Lundström som med sitt team ska utveckla affärsidén som går under namnet Lärkan.

För Lärkan-teamet är det här med entreprenörskap något nytt, precis som för många andra som kommer till Uminova Innovation. Kollegorna vill tillsammans utveckla ett ledarskapsverktyg för konflikthantering och samtal inom skolan. Fyrtio år vardera inom förskola, fritids- och skolverksamhet och utbildning av lärare inom de områdena har övertygat dem om att det finns ett behov att fylla här och att de har den kompetensen.

Affärsutvecklaren Ullamaria Granåsen menar att höstens bredd ger fina förutsättningar

– Mixen av idéer, såväl produkter som tekniska lösningar, handlar om allt från hållbarhet, välmående, infrastruktur och kultur. Vi har studenter, erfarna företagare och anställda med en åldersspridning på ungefär 25-80 år. Det kan väl inte bli annat än ett fantastiskt utbyte av know-how och klokheter.

81-åriga Roland Hellander, som teamar med Thomas Johansson under namnet Easy Fishing, är lite av en Uppfinnar-Jocke och den äldsta deltagaren hittills på programmet. Han har arbetat på sin innovativa fiskerulle i inte mindre än 40 år. Testat mekanismer i ungefär en miljon utkast. Rullen måste vara hållbar, den måste vara tyst säger han. Den lösning han utvecklar nu tror han på, men det är inte lätt att konkurrera med de stora jättarna på marknaden. Han vill ta reda på var och hur han ska tillverka rullen, och hur den bäst marknadsförs. Det hoppas han att programmet ska hjälpa honom med. Att han är äldst i gruppen verkar inte vara något han funderat så mycket på.

– Jag umgås ganska mycket med ungdomar. Och det är så tydligt att när vi i den här gruppen ses så har alla ett intresse över alla andra intressen – sin affärsidé. Då blir kommunikationen lätt och då spelar ålder ingen roll egentligen.

För deltagarna väntar nu en intensiv höst med workshops fullproppade med nya kunskaper, metoder och inspiration som ska hjälpa dem att ta reda på om deras affärsidé har potential eller inte. Den stora finalen i slutet av programmet, den publika pitchtävlingen Demo Day, slås för första gången ihop med Uminova Innovations stora event Umeå Tech Arena 28 november vilket innebär ännu större exponering av affärsidéerna.

Deltagare hösten 2018 och deras nuvarande idébeskrivningar

  • Henrik Andersson och Mikael Nilsson med Ease:  Idrottspsykologisk behandling och prevention
  • Jonas Bergsten med Wellness Zone: Effektivitet och välmående på jobbet
  • Tova Engman och Pontus Bergström med P-Zone: Den globala parkeringslösningen
  • Oscar Granström med TAXOOL: Taxipooling till och från jobbet
  • Roland Hellander och Thomas Johansson med Easy Fishing: Innovation för enklare och roligare fiske
  • Agneta Lundström, Ewa Gruffman Cruse och Ann-Christine Sundbaum med Lärkan: Verktyg för ledarskap genom samtal och konflikthantering
  • Gunilla Moritz med Resetoalett: Resetoalett för rullstolsburna
  • Fredrik Sahl med Flow Below: Hitta läckage i avloppsnätet
  • Tobias Stenborg med giggare.se: Plattform för den moderna tjänsteföretagaren
  • Martin Willman, Emil Ottosson och Jonas Gustafson med Brawl Gaming: High stake gaming
  • Hanna Ögren med Kulturbron: Främjar psykisk hälsa genom kultur
Fakta om Startupprogrammet

Startupprogrammet är till för dig som har en affärsidé och vill få hjälp med att utveckla den.

Läs mer

  • Tre månader, höst respektive vår
  • Kostnadsfritt tack vare Uminova Innovations finansiärer
  • Fokus på att hjälpa deltagarna att ta reda på om deras affärsidé har potential eller inte, metodiskt och effektivt
  • Deltagarna får hjälp av erfarna affärsutvecklare
  • Crash course i teorierna Lean Startup och Customer Development
  • Workshops på teman som hur du identifierar och segmenterar dina kunder, verifierar din affärsidé, blir en bättre säljare, skapar en skalbar affärsmodell, lyckas med pitchen, hittar smart finansiering, etc.
  • Inspiration från experter och andra entreprenörer som lyckats (och stundvis misslyckats).
  • Tillgång till lokaler och nätverk.
  • På engelska i fall att någon eller flera deltagare inte talar svenska
  • Deltagarna är automatiskt med och tävlar om stipendier från Nordea till ett värde av 50 000 kr

 

Läs mer om Startupprogrammet.

Stäng