Peter Renkel
Peter Renkel, vd för Konftel.

”Business as usual” för Konftel

Konftel ökade med 50 procent under 2010, meddelar bolaget i ett nyhetsbrev. Samtidigt betonar man att företaget, som såldes till Avaya i januari, kommer att fortsätta driva sitt eget varumärke.

Nyheten i Umeå var stor när
Konftel
i januari 2011 meddelade att företaget köpts av amerikanska telecomjätten Avaya. Samtidigt försäkrade vd Peter Renkel att Konftel skulle fortsätta drivas som ett självständigt bolag.

‐ I ett slag får vi worldwide-täckning. Från att ha varit 8—10 säljare har vi tillgång till 3 000. Konftel kliver visserligen in i en amerikansk organisation men kvarstår som självständig resultatenhet. Alla medarbetare har kvar sin anställning och får dessutom möjlighet att söka sig vidare i ett företag med 18 000 anställda, sade Peter Renkel i en intervju i januari.

När nu snart tre månader gått sedan uppköpet betonar man i ett nyligen utgivet nyhetsbrev att Konftels varumärke också i fortsättningen kommer att finnas kvar.

Konftel står starkt och det är ”Business as usual”, skriver man i nyhetsbrevet och fortsätter ”Konftels varumärke består och vi kommer att fortsätta utveckla och sälja konferenstelefoner med samma personal för Konftel´s distributionskanaler runtom i världen”.

Samtidigt menar man i nyhetsbrevet att 2010 var ett mycket framgångsrikt år för Konftel med en ökning på 50 procent. 

Framtiden ser också fortsatt ljus ut för konferenstelefoner, meddelar företaget, och hänvisar till undersökningsföretaget Frost & Sullivan som spår en fortsatt genomsnittlig årlig tillväxt 2010-2015 med 17 procent, något som Konftel tolkar som mycket bra.

Text och foto: Mikael Hansson