Veronica Augustsson, vd Cinnober
Veronica Augustsson, Cinnobers vd:

Cinnobers vd: ”Vi är bäst i världen i vår nisch”

Cinnobers vd Veronica Augustsson kommenterar nya avtalet med japanska börsen: ”Vi är bäst i världen i vår nisch”.

En långsiktig satsning på produktutveckling har blivit en lyckad strategi för Cinnober som drabbades hårt av finanskrisen 2008. Nu är både intäkter och marknaden i bättre form för företaget som har kontor i Stockholm och Umeå.

– Efter några tuffa år ligger vi helt rätt i tiden med, framförallt, vår realtidclearing-produkt, säger vd:n Veronica Augustsson.

Den senaste veckan har varit informationstät från Cinnober Financial Technology. 25 februari släppte man bokslutskommuniké, som visade ett starkt fjärde kvartal, och dagarna efter ett pressmeddelande om leverantörsavtal till japanska börsen (JPX). Bokslutskommunikén och Q4-rapporten fick aktiekursen att stiga från cirka 88 kronor till 100 under dagen, men uppgången har fortsatt med en pik på 124 för att i dagarna plana ut på 105,5. Cinnobers resultat tyngdes något av nedskrivningar under Q3 i två externa bolag på sammanlagt 36 miljoner kronor, men som man skriver i kommunikén; det är en engångskostnad som ”varken påverkar koncernens operativa resultat eller kassaflöde.”

Veronica Augustsson är både nöjd och stolt över affären man lyckats sluta med japanska börsen, vilken gör Cinnober till JPX:s teknikleverantör för hela dess derivatclearingsystem, av flera anledningar.

– Det är många som vill göra affärer i Japan för att det är en stor inhemsk marknad med avsevärd volympotential. Men i Japan får man som utländskt bolag oftast handla med en lokal mellanhand, en affärsintegratör. Vi ville inte ha någon mellanhand, utan arbeta direkt med JPX. Det har vi lyckats med, genom att bygga upp en relation och ett förtroende med dem. De litar på oss, och de litar på att vår teknologi uppfyller de rigorösa kvalitetskrav deras verksamhet kräver, fortsätter Veronica Augustsson.

Intäkter nu ikapp

Cinnober har inte bara JPX, en av världens största börser, på kundlistan. Utspritt över hela världen hittas Australian Securities Exchange, brasilianska BM&FBOVESPA, sydafrikanska Johannesburg Stock Exchange, London Metal Exchange, LME Clear och Stock Exchange of Thailand som några av de stora förvärven. Och kundbasen är lojal, enligt Cinnober-vd:n.

– Vår teknik och våra produkter är så komplexa att det inte är något man byter ut i första taget, vilket ger stadiga och långvariga intäkter. Dessutom har vi aldrig tappat en kund på grund av leverantörsbyte, men några gick i konkurs eller blev uppköpta under finanskrisen. De tappen har vi precis lyckats komma ikapp, intäktsmässigt, säger Veronica Augustsson.

Och det var året efter finanskrisen som Cinnober valde att satsa istället för att spara. Systemen för riskberäkning var utdaterade på världens börser och dåligt anpassade för 2000-talets höga tempo med robothandel och tätt sammanknutna ekonomier. Utvecklingen av ett realtidsclearing-system påbörjades, vilket man som leverantör av finansiella system var ensam om. Resultat märks i dag då Cinnober har ett stort, tekniskt, försprång inom just realtidsclearing och därigenom kan erbjuda världens börser, clearinghus och banker något konkurrenterna inte kan.

– Vi är helt enkelt bäst i världen på den relativt smala nisch vi är verksamma inom, säger Veronica Augustsson.

”Vi kommer växa”

Finanskrisen satte djupa spår och det är först nu, eller under andra halvåret 2015 enligt vd:n, som Cinnobers kunder repat sig avsevärt. Man ser en positiv marknad som både har råd och press på sig att investera i nya, bättre, finanstekniska lösningar. I Europa har aktörerna väntat ut de regleringar och krav som åläggs handel även utanför börsen, kallad MIFID och månadsfärska MIFID II, som syftar till att marknaden ska få ta del av mer information. De nya regleringarna tvingar vissa att införskaffa bättre plattformar, där Cinnober erbjuder en lösning.

– Givet uppgången i marknaden och vår världsledande position så kommer vi att växa. Men om allt handlade om ökad lönsamhet hade vi snarare skurit ner, inte värvat nya kunder och bara levt på supportintäkter. Det är inte vår plan. Vi vill nå våra mål genom organisk tillväxt och är säkra på att vi kan göra det med våra produkter, säger Veronica Augustsson.

Men, säger Veronica Augustsson, säljcyklerna är långa och processerna tar tid, vilket ger en stadig ökning över tid snarare än tillväxtexplosion oavsett hur positiv marknaden är.

– Vi kommer aldrig se tio nya kunder inom ett kvartal. Vi är som en oljetanker. Det tar lång tid att vända skutan men när vi väl är på rätt kurs åtnjuter vi också samma stabilitet som ett stort fartyg, menar Cinnobers vd.

Cinnober Financial Technology är listad på First North Stockholm med ett börsvärde på 746 miljoner kronor. Enligt historik från Avanza har aktien stigit 78 procent över en 12 månaders-period. I dag har koncernen cirka 250 anställda.