CodeMill får internationellt lyft

CodeMill från Umeå får internationell uppbackning när Almi tillsammans med Vinnova ger fyra svenska företag möjlighet att delta i prestigeuniversitetet UCLA:s Global Access Program.

Sju etablerade företag valdes ut att genomgå en gedigen antagningsprocess. Fyra av dem klarade sig hela vägen och är antagna till programmet. Syftet är att stötta och utveckla bolagens internationalisering.

– Programmet hjälper oss att formulera vårt erbjudande för en internationell marknad, säger Johanna Björklund, en av grundarna och forskningschef på
CodeMill, ett bolag som har sina rötter i inkubatorn Uminova Innovation.

Åker över till USA

I juli kommer företagets säljchef Andreas Danielsson att åka över till UCLA för att träffa masterstudenter i affärsutveckling. Där ska han presentera CodeMill och berätta om företagets system och tjänster inom mediahantering, vilka hjälper kunden att organisera och göra förtjänst på digitala resurser i form av video- och bildbankar.

Ett team på fem sistaårs MBA-studenter från UCLA Anderson School of Management kommer att ägna ett halvår åt att hjälpa varje bolag att hitta nya tillväxtmöjligheter på internationella marknader. Prislappen på 17 000 USD står Almi och Vinnova för.

Gå globalt

– Det är en fantastisk möjlighet att gå globalt direkt i tanken. Teamet är sammansatt av studenter från hela världen, alla med en unik vy av affärsvärlden. Och de har erfarenhet av den stora, konkurrensutsatta amerikanska marknaden. Det är olikheter som möts, och det är där innovation sker, säger Marie Ahlgren, rådgivningsansvarig på Almi.

Mellan juli och december i år kommer bolag och team resa mellan Sverige och Los Angeles medan studenterna analyserar verksamheten. Resultatet kommer att bli en presentation av idéer och förslag på hur bolagen kan driva sin internationaliseringsprocess framåt på ett framgångsrikt sätt.

Självklart kan man välja att inte följa rekommendationerna, men en bärande del i projektet är att VD:n för det antagna bolaget verkligen är intresserad, kapabel och villig att genomföra förändringar som föreslås.

Fokus på internationalisering

Almi har ett ökat fokus på internationalisering generellt. De flesta satsningarna är inriktade på företag som ligger nära startfasen. Men UCLA GAP riktar sig enbart till företag som redan är etablerade på en marknad, har god lönsamhet och en organisation med kraft nog att driva igenom de förändringar som kan bli aktuella.

Almi kommer att göra en utvärdering av projektet tillsammans med de svenska bolagen som deltar för att avgöra om UCLA GAP ska bli ett återkommande inslag i Almis verksamhet eller inte.

– Vi kommer att följa och lära oss av det här. Se vad företagen tycker om det och få en ännu bättre förståelse för vilka företag som passar bra för UCLA GAP i framtiden, säger Marie Ahlgren.

De fyra bolagen som kommer att delta i UCLA GAP 2014 är
Codemill – Systemutveckling
Conscriptor – Datahantering i vårdbranschen
IQF Frost – Frysteknologi i matindustrin
Senionlab – Positioneringsteknologi