Content Central
Content Central utökar med sudoku och korsord. På bilden Åsa Mjörndal, Joachim Ljungquist, Andreas Waleij och Erik Rönnberg (skymd), alla från Content Central. Foto: Edel Puntonet.

Content Central tar kampen mot TT och Bulls

Nyhetsbyrån Content Central sticker upp mot jättarna TT och Bulls. Förutom artiklar och reportage kan medier nu köpa även korsord, sudokus och pyssel genom den nya aktören på marknaden.

Konceptet är enkelt: på
Content Central
laddar innehållsleverantörer upp sitt material till försäljning, bestämmer vem som får köpa det och sätter själva pris. Medier kan sedan med en enkel knapptryckning köpa och ladda hem innehåll för omedelbar publicering. Och nu har sortimentet alltså utökats med såväl korsord som sudokus.

– Det känns otroligt bra att nu även kunna erbjuda korsord och sudokus av varierande svårighetsgrad till våra köpare. Vare sig man behöver komplettera befintliga sätt att arbeta genom ett enstaka köp eller vill göra återkommande köp av artiklar eller pyssel är det enkelt att hitta innehåll hos oss, säger Joachim Ljungquist, vd och grundare.

Sedan hösten 2014 har Content Central varit igång med försäljning av redaktionellt material. Det handlar framför allt om featurematerial, nöje, kultur, resereportage, recept m.m.

Stora framgångar

Nyhetsbyrån Content Central som drivs av bolaget Syndigate i Umeå har haft stor framgång under senaste åren. Sedan början som startup-företag hos inkubatorn Uminova Innovation har bolaget redan utnämnts som en av Sveriges hetaste teknikbolag genom att hamna på Ny tekniks och Affärsvärldens 33-listan, företaget finns med bland Almis 20 hetaste svenska inkubatorföretag och dessutom vann företaget Sverigefinalen i Venture cup 2013.

Content Central (Syndigate) har även utsett till ett av få svenska bolag till programmet Born global för en internationell lansering.