COS
Peter Sjöblom, Jörgen Olofsson, Anders Lindehall och Roger Olofsson är några av personerna bakom COS.

COS i världsfinal om bästa bredbandstjänst

I tuffaste internationella konkurrens har Umeåföretaget COS Systems nått världsfinalen i aktade Broadband InfoVision Awards där årets bästa bredbandstjänster uppmärksammas. Bland utmanarna finns Ericsson och Huawei.

Umeåföretaget
COS Systems, avknoppat från Umeå Datakonsulter, UDK, har gått vidare i
Broadband World Forums pristävling
och utmanar med sin programvara COS bland annat jättarna Huawei och Ericsson i kategorin “Broadband Network and Services Management and Operations”.

– Det här var verkligen roligt och spännande! Vi har jobbat hårt med att få COS till vad det är idag och känner oss hedrade över att vi gått vidare till final, säger Jörgen Olofsson, vd på COS Systems.

Tuff internationell konkurrens

Det är en tuff internationella konkurrens som COS Systems ställs inför när finalen avgörs 27 – 29 september i Paris. Ericsson, Huawei, franska företaget Qosmos och kanadensiska Sandvine finns också med bland de nominerade.

Broadband InfoVision Awards har pekats ut som branschens viktigaste utmärkelse och enbart en nominering till finalen är ett erkännande av bredbandskompetens. Tävlingen uppmärksammar företag som kan presentera den mest enastående teknik som utvecklats för bredbandstjänster under det senaste året.

Förenklad hantering

COS Systems har utvalts till tävlingen för sin programvara COS som automatiserar hela aktiveringsprocessen kring tjänsterna i ett bredbandsnät med direktaktivering av beställda tjänster. Nya kunder i ett stadsnät som använder COS blir automatiskt omdirigerade till en självbetjäningsportal när de ansluter sig till nätverket.

Vi portalen får den som ska välja bredband en översikt av olika tjänsteleverantörers erbjudanden med priser och villkor. När kunden valt önskad tjänst genomförs beställningen och tjänsten aktiveras inom några minuter utan vidare mänsklig inblandning, en process som i många andra fall tar 7-8 dagar.

Redan befintliga kunder kan beställa, byta, flytta eller avsluta sina tjänster och beställningar själva via portalen när som helst, dygnet runt. COS hanterar och automatiserar samtliga steg i kundens beställning och aktivering till skapande av faktureringsunderlag till både operatör och tjänsteleverantör.

Hur COS står sig i den internationella konkurrensen kommer att visas 27-29 september då vinnaren presenteras i samband med Broadband World Forums mässa i Paris.

Filmen nedan visar intervjuer från Broadband World Forum 2010

 

Text och foto: Mikael Hansson