David Eriksson och Clemens Dopjans
David Eriksson (tillhöger), vd för North Kingdom och motor bakom Creative Summit, menar att Skellefteå kan hålla samma klass som London och New York. Här tillsammans med Clemens Dopjans, ansvarig för digitala satsningar inom Adidas.

Creative Summit visar Skellefteås världsklass

– Det finns ingen anledning för oss att flytta till Stockholm eller New York. Kvalitet är inte nödvändigtvis bundet till storstäder, säger David Eriksson, vd för North Kingdom och drivande bakom Creative Summit i Skellefteå.

Creative Summit
är över för den här gången. Michael Gill tog en fika i gräset med David Eriksson, som bland annat grundat
The Lodge, ett nätverk av producenter inom film, spel och webb, och varit med och arrangerat mötesplatsen Creative Summit, för att reda ut det kreativa mötets betydelse – och dess framtid.

– Idéer uppstår ju oftast i skärningspunkten mellan olika områden, säger David. Får man då hit människor som är väldigt duktiga inom olika områden – och får dem att snacka med varandra… Det blir väldigt kreativt.

Man kan lyckas i Skellefteå

David Eriksson, vd för North Kingdom, beskriver
The Lodge och Creative Summit som resultaten av en överlevnadsstrategi för unga företag i en liten region. En strategi som går ut på att inspirera de som arbetar i regionen – men också som ett slags ställningstagande mot resten av världen. Creative Summits betydelse för en utflyttningsdrabbad industristad som Skellefteå går inte att underskatta, enligt David. Det ger ett alternativ till att flytta till London eller New York – man kan ju faktiskt lyckas också i Skellefteå.

– När de mänskliga resurserna försvinner från regionen tycker jag att Creative Summit kan visa att man kan bo här och jobba i en bransch som inte har med traditionell industri att göra – som istället har att göra med kreativitet, de kreativa näringarna.

Arbetet med att aktivt locka nya talanger (och hålla kvar de som redan finns) sker bland annat genom att etablera nya utbildningar på orten.

North Kingdom – att leva sin dröm

Han berättar om hur han, efter förra årets Creative Summit, satt vid köksbordet i North Kingdoms lokaler och diskuterade ”allt möjligt” med marknadschefen på Coca-Cola, Creative Director på Disney, VD:n för Zentropa, folk från The Mill och Dreamfield. David beskriver det som ett otroligt kreativt möte, en av de häftigaste stunder han upplevt.

– Vi som jobbar på North Kingdom, vi lever ju vår dröm. Det finns ingen anledning för oss att flytta till Stockholm eller New York. Kvalitet är inte nödvändigtvis bundet till storstäder.

Hur ser du att Creative Summit utvecklas, hur ser det ut om två år?

– Förhoppningsvis är det inget större, säger David. Men att man kan jobba lite mer över tid, att Creative Summit blir ett begrepp som folk kan relatera till, som står för en annorlunda syn på kommunikation och kreativitet. Att fortsätta hålla det litet, opretentiöst – och att man kan gå och sätta sig i gräset och prata. Det ska vara skönt och inspirerande, och det ska finnas tid för att reflektera.

Men att få Creative Summit och The Lodge att bli det det är har inte alltid varit enkelt.

– Men det har inte varit lätt, det ska du veta. Man har fått stöta huvudet i väggen på många håll. Men det är ju så livet är, två steg – ett steg fram. Det viktiga är att tro på vad man gör. Gör man inte det kan man lika gärna vara i Stockholm eller New York.

Text: Michael Gill Foto: Mikael Hansson