Cyberphoto

CyberPhoto med kunden i fokus

CyberPhoto, ett Umeåföretag med en uttalad servicefilosofi, har utsetts till Årets e-handlare fem år i rad. Nu bygger företaget ut med 1 000 kvadratmeter för att personal och lager ska få plats.

Fotografisk utrustning har varit grunden ända sedan CyberPhoto 1995 levererade den första nätbeställda varan. I dag ingår bland annat också mobiltelefoner och olika fritidsprylar i utbudet, och företaget har vuxit till att omfatta 32 personer och över 200 miljoner kronor i omsättning.

Utöver Pricerunners utmärkelse Årets e-handlare i kategorin foto har CyberPhoto genom åren också utsetts till bland annat Årets företag och Årets tillväxtföretag. När vd Thomas Lövgren ska förklara framgångarna, blir det med orden "kunden i centrum".

Alla delar av köpet
— OK, det har blivit en klyscha, men vi menar det verkligen. Före köpet ska kunden få god och trevlig hjälp av kunnig personal. Vid köpet ska vi leverera snabbt. Efter köpet ska kunden få svar och åtgärder vidtagna direkt. Om det behövs reparationer, ska vi sköta vår del så snabbt och smidigt som möjligt.
Affärsidén är att inte konkurrera med endast pris, utan med utbud och service. Snabba leveranser kräver lagerkapacitet, vilket är en delförklaring till den nya utbyggnaden.
Handplockad personal
Service bygger på engagerad personal. Thomas Lövgren kan inte påminna sig att han någonsin läst ett CV. Vid anställningstillfällen går han i stället på personlighet. Som han uttrycker det: "Det är lättare att lära sig hur en kamera fungerar än att vara trevlig".
— Alla anställda är handplockade och med facit i handen har rekryteringen varit väldigt lyckad. I princip har ingen valt att sluta och i mina ögon är personalen den bästa vi kan ha. Det känns också bra att 32 personer, som utgör en ganska stor grupp, går så bra ihop med varandra.
Hälsovård
Till detta bidrar förstås återkommande teambuilding-aktiviteter, där alkoholfritt är regeln. CyberPhoto är diplomerat av Korpen och företagets hälsogrupp ser till att medarbetarna rör på sig.
— Ju bättre man mår, desto bättre fungerar man både på jobbet och på fritiden, säger Thomas Lövgren.
Dessutom finns mindre grupper som träffas kring ett gemensamt intresse.
— Vi har till exempel en MC-klubb, en filmklubb och andra som träffas för att fotografera eller fiska.

Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 4 januari, 2010



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

4 januari, 2010