Exempel på kläder från Sigr.
Exempel på kläder från Sigr.

Cykelkläder når internationell marknad

Dubblerad omsättning och kontrakt med flera nya länder som Mexico, Brasilien och Japan. Startup-bolaget Sigr visar upp många nya framsteg.

Sigr, som gör kläder för och tillsammans med cyklister, har de senaste månaderna skördat flera framgångar. På bara några månader har de, med hjälp från Enterprise Europe Network på Uminova Innovation, tagit sig in i Mexico, Brasilien och Japan. Sedan tidigare har de återförsäljare i bland annat Sverige, Danmark, Kina, Australien och Kanarieöarna. Enligt Jenny Ferry, vd på Sigr, beror framgångarna på en rad faktorer:

– Vi har haft som strategi att vara närvarande på mässor och digitalt. Vi har även satsat på att bygga varumärke. Det har lönat sig. Sen har vi haft en del tur när det kommer till timing!

Jenny Ferry berättar också att teamet varit ovärderligt för att komma framåt. Och att vila.

– Man måste våga vila ibland. Vi har gått på max i nästan två år och det är inte hållbart. Nu vilar vi när vi blir trötta, istället för att ge upp, säger Jenny Ferry.

Nästa steg för Sigr är att ta sig in på den gigantiska e-handelssajten Amazon. De kommer också att utöka sitt sortiment. Under 2019 släpps Sigr Pro – Kläder med ännu mer funktionalitet och högre kvalitet. Ett steg bolaget kunnat ta genom gedigen produktutveckling tillsammans med Umeås cykelklubbar.

– Cykelklubbarna och våra partners i Umeå har varit oerhört kreativa och hjälpsamma, säger Jenny Ferry.