TV Green Screen
Foto: Andreas Nilsson.

Datadrivna insikter skapar kunskap om kunder

Direktmarknadsföring och kundbearbetning stod på schemat när Bisnode i Umeå bjöd in till frukostseminarium.

Under en timme delade Bisnode med sig av experttips, insikter och trender inom direktmarknadsföring, samtidigt som deltagarna bjöds på frukost.

– Vi satsar i Umeå och det är roligt, säger Elin Ljung, marknadschef i Bisnode, som själv studerat vid Umeå universitet och berättar att hon gjorde sin praktik på Konftel.

– Marknadsföringen är hjärtat i många bolag. Vi slås av all den information som finns om marknader och kunder och hur vi ska kunna använda den på bra sätt. Vi behöver dynamiska modeller för hur ett företag ska kunna följa sina kunder, förklarar Elin Ljung.

Förutom Elin Ljung, deltog även Gunnar Wik, account manager, med aktuella spaningar över direktmarknadsföring och hur datadrivna kundinsikter och målgruppsanalys kan ge konkurrensfördelar.

– Det kanske inte är fortare som företagen ska springa utan istället skapa smartare sätt att hitta sina kunder, säger Per-Erik Nilsson, Bisnode i Umeå.

Bisnode i Umeå startade i januari och har en ambition att ordna liknande arrangemang en gång i månaden.