Johan Pilestedt
Johan Pilestedt, vd för Arrowhead, är glad över den lyckade lanseringen av datorspelet Magicka.

Datorspelet Magicka etta på världslista redan efter första dygnet

Med över 30 000 kopior sålda de första 24 timmarna är lanseringen av datorspelet Magicka redan en stor succé för Skellefteåföretaget Arrowhead Game Studios.

Ett dygn efter släppet träffar InfoTech Umeå Johan Pilestedt, delägare i Arrowhead, som utvecklat
spelet Magicka. Han är mycket nöjd, om än lite trött och har egentligen inte tid för en intervju, men sliter sig ändå loss för en stund. Det är mycket som ska klaffa och fixas också efter releasen och Johan konstaterar att nu är det bara fortsatt jobb som gäller den närmaste tiden. Att vara listetta på
distributionskanalen Steam
före storsäljare som Call of Duty och Battlefield innebär att Skellefteåföretaget med knappt tio anställda får världens ögon på sig.

Hårt jobb väntar

— Nu är det 8 till 8 som är en standard arbetsdag för oss. Men sånt får man ta, säger Johan och ler glatt. Frågan är om 12-timmarsdagar verkligen håller i det här läget och kanske håller han tillbaka det värsta jublet men visst märks det ändå att han är mycket nöjd så här långt med lanseringen av äventyrsspelet Magicka.

Magicka har utvecklats för Windows-plattformar. Spelet utspelar sig i fantasymiljö och uppdraget är att rädda världen Magicka från undergång och de hotande onda krafterna. I ett team på upp till fyra personer spelar man tillsammans och varje spelare har tillgång till spells, trollformler, som kan kopplas samman i upp mot 5000 olika kombinationer vilket gör spelet unikt.

Unikt för ett spel i en sådan här klassisk genre är också att man lagt in en stor dos av humor i upplägget. En förebild som utvecklarna haft är Monthy Pythons absurda humoristiska perspektiv på världen. Förhoppningen är att detta ska ge Magicka en extra skjuts och få det att sticka ut bland andra spel.

Även om Magicka nu lanserats på spelmarknaden så återstår en hel del jobb med fortsatt utveckling. Då är det viktigt att ha en bra och nära kontakt med de som spelar Magicka. Och det är många. Redan 24 timmar efter släppet har över 30 000 kopior sålts och mer än 4 000 spelare har registrerat sig på high score-listan på Magickas community-forum, och eftersom det enligt Johan Pilestedt kanske bara är omkring tio procent av spelarna som gör det så är antalet kunder många gånger större.

Hängivna fans

Några av de som registrerat sig på high score-listan har redan visat sig vara riktigt hängivna fans.

—När spelet släpptes fanns jag själv med på high score-listan med omkring 800 000 poäng. Men nu, bara 24 timmar efter att spelet har släppts, finns det en som har 3 400 000 poäng, säger Johan och skakar beundrande på huvudet.

Sådana hängivna spelare vill man vara rädd om och gärna ge mervärden framöver. Johan lovar därför att en av de nya banor man släpper inom kort kommer att vara mycket svår, en ren utmaning för de främsta.

Att ha ett bra och aktivt community med aktiva spelare är viktigt och något som Arrowhead prioriterar. Spelare runt om i världen ger en återkoppling som är viktig för att utvecklarna i Skellefteå ska kunna förbättra och lyfta spelet några snäpp till. Man har också lovat att varje dag i ett par veckor släppa en ny uppdatering, vilket kan hålla intresset vid liv ännu mer under den första tiden.

Internationell marknad

Den stora marknaden för Magicka finns främst i USA och Storbritannien, det är där man har sina flesta kunder. Det innebär att man från utvecklingsbasen i Skellefteå kastar sig direkt ut på den globala marknaden. Den traditionella vägen för ett företags tillväxt där man först tar sig in på en lokal marknad, sedan en nationell, därefter en nordisk innan man kanske vågar testa mer internationellt gäller inte för ett företag som Arrowhead Game Studios.

— Den digitala distributionen fungerar på ett annat sätt. Man börjar högst upp med USA och Storbritannien, kanske Tyskland, innan man kommer till Sverige och andra länder, förklarar Johan Pilestedt och konstaterar att det inte finns några direkta problem med att sitta i Skellefteå samtidigt som kunderna finns ute i världen.

Rik på erfarenheter

Nu när kunderna strömmar till så blir frågan om man bli rik självfallet aktuell. Men Johan viftar bort det.

— Vi blir främst rika på erfarenheter och har inga andra ambitioner just nu, säger Johan som menar att han och de andra kanske var lite mer naiva förut. Man trodde att spelet skulle kunna bli färdigt på en orimligt kort tid men har nu insett att det finns många utvecklingssteg som behöver ta sin tid för att helheten ska bli bra.

Men nu är man, trots allt, framme vid ett första starkt delmål och därmed kan resan börja på allvar.

Text och foto: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 27 januari, 2011



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

27 januari, 2011