Therese Bringholm, Storyfire, och Jennie Tinderfjäll, Red Carpet Media, berättade om vikten av jobba med den nya tidens berättande.
Therese Bringholm, Storyfire, och Jennie Tinderfjäll, Red Carpet Media, berättade om vikten av jobba med den nya tidens berättande.

De skapar den nya tidens berättelser

Korta snabba produktioner som passar för mobilen. När medielandskapet förändras uppstår behovet av ett nytt sätt att berätta. Red Carpet Media visar hur det kan se ut.

När årets Västerbottensveckor på Grand Hôtel inleds denna vecka står produktionsbolaget Red Carpet Media från Umeå för den första seminarieförmiddagen.

Västerbottensveckorna på Grand Hôtel i Stockholm arrangeras i år för tjugoåttonde året. Temat är smart tillväxt, ett tema som visar sig ha många ingångar. En av dessa fick ett 50-tal deltagare från organisationer, företag och mediebolag möta när de samlades under invigningsdagen för att diskutera behovet av nya berättelser i och med att ett nytt medielandskap växer fram.

Den gamla tidens tv-tittande med program som har upp till en timmes sändningstid håller på att konkurreras ut av korta snabba produktioner som mer passar för mobilen. Det är utgångspunkten för det samarbete som Red Carpet Media inlett med CNN:s plattform Great Big Story och svenska mediebolaget Storyfire, som också medverkade under seminariet.

Ny form av berättande

Great Big Story är en plattform med ett nytt berättande som lockar miljoner över hela världen. Berättelser från ett 80-tal länder finns samlade på kanalen som kan nås genom exempelvis Expressens live-tv och Youtube. Bland dessa finns också berättelser från Red Carpet Media som Iscider mot alla odds, om tillverkning av iscider i norra Sverige, och Tvillingbrödernas gitarrskatt, om Michael och Samuel Åhdéns världsunika samling av gitarrer som finns att se på gitarrmuseet i Umeå.

– Vi har vårt kontor i Umeå, vilket jag är stolt över, det är viktigt och vi har en stor roll i att sprida röster från norr. Vi vill jobba med de som vill förändra bilden av sig själva, både med nationella och internationella kunder, säger Jennie Tinderfjäll, som tillsammans med Janne Axelsson och Arvid Sundqvist driver Red Carpet Media.

Många olika bilder

De stereotypa bilder som sprids om norra Sverige med bilden av norrlänningen som en man, som en grovhuggen jägare med gevär, skoter, älgjakt, fiske och snus är något som Janne Axelsson betonar som viktigt att bryta mot. För norra Sverige är så mycket mer, menar han.

– Jag känner inte igen mig i den stereotypa bilden, säger Janne Axelsson och nämner exempelvis Umeåföretaget Coldwood som nått ut i hela världen med sitt spel Unravel med garnfiguren Yarny. Eller North Kingdom, en digital utvecklingsbyrå i Skellefteå, som jobbar med stora bolag som Disney, Nike och Lego.

Världens mest digitaliserade plats

– Eller Bolidens gruva i Aitik som är en av världens mest digitaliserade platser där Volvo testar förarlösa fordon och andra bolag som också utvecklar morgondagens teknik som kan exporteras ut i världen, fortsätter Janne Axelsson.

– Vår vision från Red Carpet Media är att vi vill berätta om tech och näringslivet, men med grund i människor, inte produkterna, säger Janne Axelsson.

Till deltagarna på seminariet berättar han nu om möjligheten med den nya tidens tittande. En möjlighet som innebär att lyfta fram människors unika historier som det centrala.

Se filmen om Brännland Iscider.
Se filmen om bröderna Åhdéns gittarsamling.

Red Carpet Media har under sin verksamhet även fått stöd av inkubatorn Uminova Innovation.