Miriam Grut Norrby, Richard Sandenskog, Jan Helin
Miriam Grut Norrby och Richard Sandenskog från Schibsted Growth är tillsammans med Jan Helin från Aftonbladet på Stockholm Tech Meetup för att berätta om investeringar i den digitala marknaden.

De vill höra behoven du löser

När investerarna från Schibsted Growth gästar Stockholm Tech Meetup får entreprenörerna på plats med sig tre lärdomar. Berätta vilket behov du löser. Lyft fram ditt driv som entreprenör. Ta aldrig ett nej som ett svar.

Att vara entreprenör och driva ett startup-bolag är en tuff utmaningen på många sätt. Inte nog med att du ska ha en briljant idé och en tekniklösning som bär. Ibland måste du också klara av att visa investerare att du är värd att satsa på.

När
Stockholm Tech Meetup
i veckan bjöd in investerare från
Schibsted Growth
för att berätta om hur de ser på sina investeringar var intresset mycket stort. De 285 sittplatserna i lokalen på hotell Hilton tog snabbt slut och de som kom sent fick stå längs väggarna eller sitta på golvet. Tydligt är att startup-scenen i Stockholm är het.

Kursändring mot det digitala

Under de senaste åren har en tydlig kursändring skett inom mediekoncernen Schibsted. Som ägare av Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Metro och med en tidningstradition som sträcker sig tillbaka till 1839 då koncernen grundades av Christian Schibsted med ett boktryckeri i Oslo vänder man idag blickarna mot de nya digitala marknaderna.

Schibsteds intresse för snabbväxande startups med affärsmodeller för webb och internet är mycket stort. Blocket, Bytbil, Compricer och Hitta är företag som förvärvats av Schibsted under de senaste åren och idag rymmer portföljen även ett flertal sajter för privat finansiering via internet och konsumentekonomi som Lendo, Suredo, Kundkraft, Elpriser.se, Mobilio och MittBolån.se. 

Schibsted Growth investerar 

Sedan en tid är Schibsted uppdelat i flera bolag och inom koncernen är det Schibsted Growth som bär ansvaret för att hitta intressanta bolag och entreprenörer inom det som kallas tillväxtmedier. Enbart under det senaste året har ett flertal större investeringar gjorts som exempelvis 18 miljoner kronor i franska Monsieur Drive, 90 miljoner kronor i likaledes franska LeBonCoin, och ett förvärv av svenska Compricer för 135 miljoner kronor.

Målsättningen är tydlig. Det handlar om att skapa tillväxt genom förvärv av nya företag som har intäkter från digitala marknader men där försäljning inte nödvändigtvis kommer från journalistiskt innehåll eller annonser.

Just därför är Schibsted Growth en naturlig gäst när Stockholm Tech Meetup håller en av sina månatliga startup-event på hotell Hilton i Stockholm. Upplägget är väl prövat med investerare som placeras på scen i fåtöljer medan ett antal nya startup-företag får chansen att för dem sälja in sina idéer, eller pitcha, som det kallas i sammanhanget.

Behov som behöver lösas

– Det är verkligen viktigt att ni redan från början berättar vilket problem som ni löser, vill ni fånga lyssnaren måste ni berätta det, är ett av de första råd som entreprenörerna får höra. Rådet kommer från Jan Helin, chefredaktör på Schibsted-ägda Aftonbladet. Som chefredaktör är det inte hans uppgift att vara investerare men som ansvarig för ett av Schibsted-koncernens största slagskepp vet han vad koncernen är ute efter.

Vikten av teamet

En annan lärdom som kommer fram under kvällen står Miriam Grut Norrby för. Hon är investerare på Schibsted Growth och möter ständigt nya startup-företag som bär på idéer.

Miriam Grut Norrby understryker vikten av teamet bakom företaget, att det är väl sammansatt och har det rätta drivet. För ofta kan entreprenören vara lika intressant för en investerare som själva idén, vilket hon också lyfter fram i en av sina kommentarer.

– Jag är intresserad men jag skulle vilja veta mer om dig och ert team, säger hon uttryckligen till en av entreprenörerna. 

Ta inte ett nej som ett svar

En investerare gör alltid en bedömning om den idé som presenteras passar in i det område som investeraren vill gå vidare inom. Richard Sandenskog från Schibsted Growth blir mycket tydlig, på ett rakt och ärligt sätt, inför en av pitcharna som kommer från ett modeföretag.   

– Det finns ett talesätt som säger att du ska bara investera i det som du själv förstår, och som ni ser är jag inte någon modegrabb, säger Richard och pekar med ett skratt på sina egna kläder, som kanske inte följer allra hetaste modetrenderna. Men även om det blir ett nej från honom så är det ett klart besked och entreprenören kan därmed gå vidare till en annan investerare som bättre förstår modebranschen.

Umeåföretagare möter investerare

En entreprenör som tidigare mött Schibsted Growth är Martin Wiklund, vd och grundare av
Sportswik
från Umeå. Han är inte på plats just denna kväll men har bara några veckor tidigare pitchat inför Miriam Grut Norrby och ett antal andra investerare.

– Det är klart intressant med investerare som Schibsted eftersom de dominerar trafiken inom media i Sverige. Det innebär att de varumärken som de plockar upp fort kan bli mycket kända, säger Martin Wiklund, i telefon när InfoTech Umeå ringer upp honom.

Martin Wiklund har tidigare på InfoTech Umeå kommenterat mötet med Schibsted med orden: ”Det blev en fantastisk respons”. Men respons är en sak, och en verklig investering en annan som kräver många steg och överväganden från alla parter. Martin Wiklund gör därför tydligt att det idag inte finns några överenskommelser mellan Sportswik och Schibsted.

Det är också något som de tre startup-företagen som kliver upp på scenen under Stockholm Tech Meetup får klart för sig. En första pitch kan väcka intresse men därefter gäller det att få till nya möten med investerarna, att finslipa på sin företagsidé och kanske så småningom komma fram till ett samarbete. Även om vägen dit är lång för de flesta.

Text och foto: Mikael Hansson