Andreas Skog
Andreas Skog, till höger, var en av nära hundratalet pedagoger från Västerbotten som besökte BETT, världens största mässa om utbildning och teknik.

Det ska vara kul att lära

”Det ska vara kul att lära, det är dags att erövra glädjen och det kan vi göra med it-stödda och digitala hjälpmedel”, säger Andreas Skog, it-pedagog på Mediacenter i Västerbotten.

Andreas Skog var en av nära hundratalet lärare , pedagoger och skolledare från Västerbotten som besökte
BETT-konferensen i London
i januari, världens största mässa om utbildning och teknik.

”Det  är viktigt att lärare från skolorna får åka ut på sådana här resor. Det gör att vi kan spegla vår egen verksamhet i det som är nytt och få ny inspiration”, menar Andreas Skog.

Själv har han precis börjat nytt arbete efter ett antal år som multimedialärare på Midgårdsskolans gymnasium i Umeå. Numera finns Andreas på
Mediacenter i Västerbottens län
som it-pedagog och resan till BETT-konferensen gav mycket bra injektion för att kunna stimulera andra pedagoger i länet.

Digitalt kompetenta elever

BETT är en mycket stor mässa med över 500 utställare. Ett av mässans tema som Andreas fastnade för var Playfull learning, ett begrepp som handlar om att det ska vara roligt att lära sig vilket inbegriper datorer i undervisningen. Själv vill Andreas gärna utforska mer om hur Google kan användas i klassrummet eller hur man kan använda mattespel. Han menar också att det är viktigt att skolan tar till sig elevernas informella lärande.

”Undersökningar visare att ungdomar blir digitalt kompetenta framför allt utanför skolan. Utmaningen för oss är hur vi ska kunna använda den kompetensen på ett bra sätt i undervisningen”, säger Andreas Skog.

Strategier behövs för skolan

Som gymnasielärare har han kunnat följa diskussioner i gymnasieskolan om att eleverna kanske gör annat i klassrummet än vad de borde. Men han menar att det kanske beror på att skolan inte har utbildat eleverna för att använda it och datorer på ett lärorikt sätt.

”Vi behöver strategier så att vi vet vart vi är på väg. Det måste finnas en riktning och det saknar vi delvis”.

Andreas tror att skolan kommer att bli mer öppen i framtiden med hjälp av ny teknik och interaktion mellan eleverna och övriga samhället.

”Många amerikanska universitet har öppna lärresurser. Varför skulle inte vi kunna göra samma här och låta människor som kanske inte ens går i skolan ta del av vad vigör”, föreslår Andreas Skog.

Eleverna blir producenter

Han menar att eleverna får en enorm kraft när de inte bara är konsumenter utan också producenter. Det har han kunnat se inte minst i sitt jobb som multimedialärare.

”Jag har haft elever som bloggat, vi har lagt ut filmer på Youtube och på skolans egen webbplats. Jag tror att om vi öppnar upp skolan så ökar den allmänna kunskapsnivån i hela samhället. Kunskapsmassan ökar när vi låter många bidra” säger Andreas Skog.


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 24 januari, 2010



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

24 januari, 2010