På Digital gasell-gala 2014
Satsa på mobilen, där når du kunderna. Det är ett av råden som Googles Tove-Lia Johansson ger till företag som vill bli en digital gasell.

Digital Gasell fångar kunderna redan på nätet

Fånga kunderna redan på nätet, gör det användarvänligt och satsa på mobilen. Det är några råd Googles Tove-Lia Johansson ger när hon delar ut pris till Årets digitala gasell i norra Sverige, Lundqvist Trävaru från Piteå.

Sedan 2012 är Google med och utser Årets digitala gasell i samband med Dagens industris gaselltävling. Priset syftar till att uppmärksamma företag som tagit tillvara på internets möjligheter för att utveckla sin verksamhet. Bakgrunden till det nya priset är insikten om att internet har blivit en oerhört viktig faktor för de svenska företagens tillväxt och framgång.

Förra året vann Umeåföretaget Rapunzel of Sweden och utsågs till hela Sveriges digitala gasell 2013 för sin e-handel med löshår. När Tove-Lia Johansson från Google nu är i Umeå på gasellgalan är det för att dela ut 2014 års pris till bästa digitala gasell i norra Sverige. Ett pris som går till
Lundqvist Trävaru
i Öjebyn, Piteå, och ger företaget en plats i riksfinalen som Årets digitala gasell i Sverige.

Digital gasell 2014
Samuel Holmström och Jens Lundqvist från Lundqvist Trävaru, Öjebyn, Piteå, är stolta vinnare som 2014 års Digitala Gasell i norra Sverige.

Pris som ger inspiration

– För oss är priset en möjlighet att få ut företag som lyckas online och kunna ge inspiration till de som ligger i startgroparna och funderar på det, säger Tove-Lia Johansson, varumärkesstrateg på Google och kvällens prisutdelare för årets Digitala Gasell i norra Sverige.

Tove-Lia Johansson vill gärna se att många fler företag vågar satsar online för att fånga upp söket av information som många kunder gör på nätet innan ett köp, vare sig det sedan sker i fysisk butik eller via e-handel.

– Innan du bygger ett hus så är du inne och kollar vilken grund du ska ha eller hur fönstren ska vara. Finns du som leverantör där då och kan ge den informationen så är det naturligtvis väldigt värdefullt, säger Tove-Lia Johansson och berömmer teamet bakom Lundqvist Trävaru just för att de från en traditionell bransch lyckats hitta nycklarna för att bli synliga på internet.

– Killarna som vann här i Umeå nu är ett typexempel på en digital gasell som har lyckats differentiera sig i utbudet med ett enkelt sätt för kunden att få veta vad dom köper och kunna ta beslut online, säger Tove-Lia Johansson.

Vad är nyckeln till att lyckas?

– Tänka på användaren och göra det enkelt.

Vill du se någon särskild bransch ta hem digital gasell nästa år?

– Inte bransch men gärna någon som verkligen fattar hur de kan nå sina kunder med mobilen. Det är en jätteutmaning och en möjlighet för svenska företag, säger Tove-Lia Johansson.

Fakta om digitala gasellen

Riksfinalen som Årets digitala gasell i Sverige går i Stockholm 1 december 2014.

Digital Gasell delas ut av Dagens industri och Google till de gasellföretag som använder internet och dess möjligheter till att antingen växa sin egen affär eller för att utveckla andra företag. Sammanlagt åtta Digital Gaseller utses under den nationella turné som pågår under hela hösten där hundratals företagare och entreprenörer möts för att utbyta erfarenheter och få inspiration. Vid den stora Gasellgalan den 1 december i Stockholm kommer en total vinnare koras på scenen.

Text och foto: Mikael Hansson


Text av: Mikael Hansson

Publicerad: 16 oktober, 2014



Dela artikel:

Text av:

Publicerad:

Facebook

Mikael Hansson

16 oktober, 2014