Digital Marketing day
Arrangörer för Digital Marketing Day var Patricia Alvarado, Igor Foldes och Jana Vasickova. I bakgrunden syns en av föreläsarna, David Eriksson, North Kingdom.

Digital marknadsföring växer

Digital marknadsföring har blivit en viktig del av vår vardag. Det uppmärksammades under Digital Marketing Day som arrangerades i Umeå nyligen.

Digital Marketing Day 2015 genomfördes i Umeå den 7 maj som en mötesplats för alla som vill lära sig mer om digital marknadsföring: marknadsförare, kommunikatörer, personer som arbetar med e-handel, affärsutvecklare, företagsledare och entreprenörer.

Genom att föra samman framstående organisationer och talare från den digitala affärsvärlden med deltagare från organisationer, näringsliv och internationella studenter vill arrangörerna dela kunskap, inspiration och skapa nya digitala affärsmöjligheter.

– Vi arrangerar denna dag för att få studenter mer nyfikna och inspirerade att få veta mer om digitaliseringen som påverkar alla delar av vårt vardagsliv. Bra exempel på det är Spotify för musik, internetbanker och hur vi nås av företag genom digital marknadsföring, säger Jana Vasickova som studerar marknadsföring och är en av initiativtagarna till dagen.

Video och mobil användning

Charlotte Thur, VD IAB Sverige, berättade under sin föreläsning vilka möjligheter som skapas genom digital marknadsföring. Hon berättade att online video marknadsföring växer mest och flaggade för att video tros vara det mest växande verktyget fram till 2018. Vidare uppmärksammade hon att det har skett en ökning av mobil användning. Att 50 procent av trafiken kommer ifrån mobiltelefoner men bara 50 procent av företagen har mobilvänliga hemsidor konstaterades vara ett hinder.

Lotta Fredriksson, VD Hammer & Hanborg, gav sin reflektion om vilka färdigheter som behövs inom kommunikation i det nya digitala klimatet och hon gav även tips för hur dessa färdigheter utvecklas. Hon talade om att två av tre har en digital strategi samtidigt som sju av tio upplever att de har utmaningar i implementeringen av deras digitala strategi.

North Kingdom

Under dagen medverkade även David Eriksson, en av grundarna av digitala kommunikationsbyrån North Kingdom från Skellefteå, en byrå som fått ta emot många priser för sina samarbeten med Google, Warner Brothers, Vodafone och andra stora företag. David Eriksson visade fler av företagets produktioner, bland annat med Disney och med den digitala kampanjen för Tolkien-filmerna om The Hobbit.

Med bland föreläsarna fanns också Fredrik Fagerlund, PR Manager Guitars, Anna Göransdotter Nilsson, VD Blå Huset Hotell, Mattias Walfridsson, VD Heja, Mattias Önell, VD Halleluja, och Nigel Papworth, Content Designer på Interactive Institute Swedish ICT.

Text: Annelie Weinehall/Mikael Hansson, Foto: Mikael Hansson