Digitala läromedel lyft för skolan

Om läromedel för skolan fick samma budget som en Hollywood-film eller stora datorspel skulle undervisningen få ett lyft, menar Kenneth Bodin, forskare och vd för Algoryx. Förutsättningen finns i plattformar som iPad och datormolnet på internet.

Kenneth Bodins företag
Algoryx
har utvecklat
Algodoo, ett nytt helt nytt läromedel för skolans fysikundervisning. Det bygger på visualisering av datamodeller och med hjälp av simuleringar på interaktiva skrivtavlor som Smart Boards eller i elevernas egna datorer kan man undersöka densititet, friktion, gravitation och andra fysikaliska tillstånd på ett lekfullt sätt.

Ökad potential med kreativa IT-lösningar

Det finns en mycket stor potential för nya läromedel genom att skapa, bygga och vara kreativ med IT, hävdar Kenneth Bodin. Dessutom kan helt nya distributionsmodeller och affärssystem göra det möjligt att hitta resurser för att satsa stort på digitala läromedel, vilket är en bransch som Algoryx vill finnas med i. Men för att få verklig fart på läromedelsproduktionen krävs nytänkande.

– Affärsmodellerna, eller om man så vill, ekologin för IT-läromedel fungerar inte. Även om man har en produkt som alla skulle vilja ha så finns idag ingen fungerande distribution eller betalsystem. Därför prissätts produkterna för högt, kunderna blir för få, och affärerna skalar inte upp, menar Kenneth Bodin.

Det i sin tur begränsar investeringar och utveckling i nya läromedel. Vilket för med sig att läromedlen blir för dåliga och interaktiviteten för bristfällig utan förmåga att aktivera.

Med budget som en Hollywoodfilm

Kenneth Bodin menar att man borde jämföra läromedel och utbildningspaket med andra stor produktioner inom multimediavärlden. Han påpekar att en Hollywood-film kan ha en budget på en miljard kronor och ett stort datorspel kan kosta hundra miljoner medan ett IT-läromedel har en  utvecklingsbudget på kanske bara en miljon om det är välfinansierat.

– Om distributionen skulle fungera bättre och läromedel kunna lanseras globalt skulle man kunna tänka sig att framtida läromedel också har utvecklingsbudgetar på en halv miljard kronor. Tanken svindlar, menar Kenneth Bodin.

Under den sista tiden har Apples nya plattform iPad fått en hel del uppmärksamhet och då inte enbart som läsplatta utan även som spelkonsol och multimediaenhet. Nu senast uppmärksammades Umeåföretaget Resolution Interactive som släppte sitt strategispel
Biodefense också för iPad.

Nya distributionsformer och betalsystem

Kenneth Bodin menar att plattformar som iPad skulle kunna fungera som resurs också för skolan. Han tänker sig en nära framtid där skolor köper in klassuppsättningar av exempelvis iPad.

– Sedan dyker det upp en produkt som lärarna på skolan vill använda. Den kanske kostar 10 kronor per barn, de köper 200 licenser med ett "klick" i sin portal hos Apple och betalar 2000 kronor för det.

I och med plattformar som iPad och möjligheter till nya tjänster genom så kallad cloud computing eller datormolnet kan det bli lättare att digitalt sprida produkter över hela världen. Kenneth Bodin menar att om 10 000 skolor skulle göra samma sak som skolan i räkneexemplet ovan skulle det i så fall ge 20 miljoner i försäljningsintäkter och även om en hel del försvinner till Apple eller andra led i försäljningskedjan så skulle marginalen till läromedlets utvecklare bli mycket stor och kunna omsättas i utveckling av nya läromedel.

– Att prata pengar är känsligt när det gäller barn och skola, men faktum är att om vi på det här sättet får resurser så att vi kan låta 50 superkompetenta utvecklare och pedagoger göra sitt yttersta under ett år, så kan vi verkligen ta fram helt nya och mycket bättre saker än vad som finns i världen idag inom IT-läromedel. Vi måste dit! utbrister Kenneth Bodin.

 

Här nedan en film som visar Algodoo, ett läromedel i fysik från Algoryx.

Text: Mikael Hansson Foto: Ingela Hjulfors Berg